پایگاه تحلیلی خبری مازندرانه

۱۰ اقدام برای اجرای طرح توسعه فرهنگ اقامه نماز در مدارس/ تعیین زنگ نماز
بخشنامه تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز در سال تحصیلی جاری توسط وزیر آموزش‌ و پرورش ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مازندرانه /  

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، بخشنامه تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه در ۱۰ محور بر اجرایی کردن طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی و اجرای آن تأکید کرد.

در متن این بخشنامه آمده است: اقامه نماز از اهم وظایف حاکمان در نظام اسلامی است و قرآن کریم ملاک حکمرانی مطلوب را برپاداشتن نماز و اهتمام در اقامه این مهم‌ترین فریضه الهی می‌شمارد.

علاوه بر این نماز، رکن اصلی دین‌داری و شرط قبولی همه اعمال در محضر خدای متعال است، مایه تقرب و نزدیکی هرچه بیشتر به خداوند برای انسان پرهیزگار به شمار می‌رود. نماز و نیایش و تقویت روح بندگی و عبودیت یکی از بهترین و مناسب‌ترین راه‌های تربیت اسلامی است.

نقش مهم و بی‌بدیل تعلیم و تربیت برای پرورش فطرت و آماده کردن انسان‌ها برای زندگی شرافتمندانه، امری انکارناپذیر است، بنابراین در اجرای «راهکار ۳-۱ سند تحول بنیادین» در آستانه برگزاری بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و مدرسه» تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت آموزش‌وپرورش خواهد بود.

از مدیران‌کل به‌عنوان رئیس شورای اقامه نماز استان انتظار می‌رود در تحقق هرچه بیشتر منویات مقام معظم رهبری و اجرایی نمودن طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی و اجرای موارد ذیل، همه تلاش و همت خود را مصروف دارند:

۱-تشکیل منظم شورای اقامه نماز استان، مناطق و مدارس باهدف اجرایی نمودن آیین‌نامه شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز (ابلاغی ۱۱۱۷۸-.۱۳۹۸٫۰۱٫۳۱).

۲-اتخاذ تدابیر لازم جهت اقامه نماز جماعت در مدارس سراسر کشور (در وقت شرعی)

۳-انتخاب امام جماعت توانمند و مجرب در همه مدارس (اعم از روحانی یا همکار فرهنگی)

۴-تعیین زنگ نماز در متن برنامه درسی روزانه مدارس در تمامی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی به مدت ۳۰ دقیقه.

۵-جذب و هدایت خیرین برای ساخت و تجهیز نمازخانه و سایر فعالیت‌های نماز مدارس.

۶-تمهیدات لازم برای حضور حداکثری داوطلبانه همکاران و دانش آموزان در نماز جماعت مدارس توسط مدیران و تلاش جهت حضور مدیران ستادی و عوامل اجرایی آموزشگاه در صفوف نماز جماعت دانش‌آموزان.

۷-مشارکت اولیا دانش‌آموزان در فرایند اقامه نماز جماعت مدارس.

۸-برنامه‌ریزی برای برقراری تعامل پویا و سازنده میان مدارس، مسجد و جامعه محلی با تأکید برای اجرای طرح پیوند مدرسه با مسجد و نماز جمعه.

۹-برگزاری دوره‌های توانمندسازی با موضوع نماز برای همکاران فرهنگی، دانش‌آموزان و اولیا آنها در راستای اجرایی شدن راهبردهای «طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی» و تفاهم‌نامه بین وزارت آموزش‌ و پرورش و ستاد مرکزی اقامه نماز.

۱۰-خودداری از هرگونه تغییر کاربری نمازخانه‌های مدارس و دارالقرآن‌ها.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.