پایگاه تحلیلی خبری مازندرانه

n00171179-b
بحران و فاجعه دریاخواری در سواحل شمالی/افزایش عملیات بندری و سرمایه‌گذاری در بندر نوشهر
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با تاکید بر اینکه در سواحل شمالی شاهد بحران و فاجعه دریاخواری هستیم، گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در این دو سال اخیر با همکاری نهادهای مرتبط توانست طمع مردم را برای دریاخواری متوقف کند و ما در واقع فقط در حال خنثی‌سازی بحران‌ها بودیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مازندرانه /  

منوچهر تاتینا در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه در دو سال گذشته عملیات بندری و سرمایه‌گذاری در بندر نوشهر افزایش داشته است، اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری در بندر نوشهر در سال ۹۲ در حدود ۵۹۹ هزار تن بود که در سال ۹۳ به ۷۴۴ هزار تن رسید که شاهد افزایش ۲۴ درصدی بودیم.

وی با بیان اینکه این میزان رشد فقط مختص بندر نوشهر بود و در دیگر بنادر شمالی شاهد این میزان رشد نبودیم، ادامه داد: در ۱۰ ماه سال ۹۴ در حدود ۷۵۰ هزار تن کالا در بندر نوشهر جابه‌جا شد که نسبت به سال گذشته با رشد ۱۳ درصدی همراه بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران خاطرنشان کرد: در ورود کالا به بندر نوشهر سعی کردیم تا تنوع را رعایت کنیم، به طوری که در گذشته فقط چوب و آهن‌الات وارد بندر نوشهر می‌شد اکنون غلات نیز به این بندر وارد می‌شود.

وی از رشد ۱۳ درصدی عملیات بندری در نوشهر خبر داد و افزود: در حالیکه در ۲ سال اخیر بنادر شمالی افت عملیات بندری داشتند اما بندر نوشهر شاهد افزایش عملیات بندری بود و در برخی کالاها مانند آهن‌آلات نیز از رشد ۳۰۰ درصدی نیز برخوردار بود.

تاتینا با بیان اینکه در طول عمر بندر نوشهر ۲۷ هزار متر مربع انبار ساخته شد، گفت: در طول بیش از یک‌سال گذشته در بندر نوشهر بیش از ۴۱ هزار مترمربع انبار ساخته شد که در حدود ۷۰ درصد آن نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: برخی از انبارها در سال جاری ساخته و به بهره‌برداری رسید، عملیات ساخت سیلوی غلات نیز با ظرفیت ۳۰ هزار تنی شروع شده که با پیشرفت ۷۰ درصدی همراه است و ظرف چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران یادآور شد: تعمیر و راه‌اندازی ۳ دستگاه جرثقیل بکرا در بندر نوشهر شروع شد که ارزش این جرثقیل‌ها در حدود ۲۵ میلیارد تومان است و تا قبل از سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی به ساخت ساختمان اداره‌کل گمرک مازندران در نوشهر اشاره کرد و گفت: این ساختمان با مساحت ۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع و با هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان در دهه فجر امسال افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

تاتینا با اشاره به اینکه ساختمان عملیاتی بندر نوشهر با استحکام و سرعت خوبی ساخته شد، بیان کرد: این ساختمان بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیر بنا با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در حال ساخت است که با پیشرفت ۹۵ درصدی در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این ساختمان همچنین شامل کتابخانه‌ای مجهز به کتاب‌های منبع برای تحقیقات دریانوردی، سالن اجتماعات با ظرفیت ۱۹۲ صندلی و سالن اجلاس است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر تصریح کرد: برج کنترل دریایی منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر به ارتفاع ۴۵ متر و با مساحتی حدود ۵۸۴ متر مربع در حال احداث است که برج کنترل و ساختمان عملیاتی در حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی با بیان اینکه حجم عملیات در بندر نوشهر در حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: شهر نوشهر در برخی ایام با ترافیک جدی مواجه است که میزان تردد کامیون‌ها ۳۳ درصد در بندر نوشهر رشد داشته است که در این زمینه ورودی و خروجی بندر جدا شد که با این کار ۷۰ درصد تردد کامیون‌ها در شهر نوشهر کاهش یافت.

تاتینا از تخریب دیوار بندر نوشهر به عنوان یکی از طرح‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر نام برد و اضافه کرد: با تخریب قسمتی از دیوار بندر نوشهر این دیوار را تبدیل به دیدار کردیم که هدف اصلی در این طرح زیباسازی فضای شهری بود.

وی لایروبی بخشی از رودخانه نوشهر را یکی از اقدامات این اداره‌کل با شهرداری نوشهر بیان کرد و گفت: قرار است در حاشیه رودخانه‌ای که با بندر نوشهر هم‌مرز است دیواره‌ای سنگین احداث و زیباسازی شود تا شهروندان و گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اینکه در ایران ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی وجود دارد، اظهار کرد: در استان مازندران ۴۸۷ کیلومتر خط ساحلی وجود دارد که متاسفانه بیشتر آن توسط مردم، دستگاه‌های دولتی و خصوصی و نظامی تصرف شده است.

وی بیان کرد: در برخی جاها حتی حریم ۶۰ متر نیز رعایت نشده و برای برخی از سازه‌هایی که به دریا تصرف داشتند نیز سند صادر شده است.

تاتینا با تاکید بر اینکه در سواحل شمالی شاهد بحران و فاجعه دریاخواری هستیم، گفت: از رامسر تا بابلسر نقاط بحرانی، از بابلسر به سمت ساری در واقع کمتر بحرانی و خود فرح‌آباد ساری نیز نقاط بحرانی وجود دارد.

وی افزود: اداره‌کل بندر مازندران در این دو سال اخیر با همکاری نهادهای مرتبط توانست طمع مردم را برای دریاخواری متوقف کند و با اینکه در این دو سال اخیر شاهد بیشترین عقب‌نشینی دریا بودیم اما بازهم ساحل نداریم و ما فقط در حال خنثی‌سازی بحران‌ها بودیم.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر از تشکیل ۲۰۰ پرونده دریاخوردی خبر داد و یادآور شد: از این تعداد پرونده ۱۰۴ پرونده به محاکم قضائی فرستاده شد که در ۲۹ مورد آن حکم قلع و قمع اجرا شد و در ۴۰ مورد نیز اخطار صادر شد.

وی اضافه کرد: بیشترین تخریب و آزادسازی ساحل را در شهرستان نوشهر داشتیم و بیشترین تصرفات نیز از نوشهر تا رامسر بود.

تاتینا در پایان با بیان اینکه ۶۰ میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری در بندر نوشهر شده است، خاطر نشان کرد: در صورت موافقت مسئولین نهادهای ذیربط اقداماتی برای توسعه حدود ۱۷ هکتار به محوطه بندر نوشهر صورت گرفته است.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.