پایگاه تحلیلی خبری مازندرانه

d1405191881
توصیه‌های طب سنتی برای روزه‌داران از زبان پزشک آملی
کارشناس طب سنتی گفت: پرخوری در وعده‌های سحر و افطار فایده چندانی ندارد بلکه موجب تشدید ضعف و بی حالی می‌شود در واقع کیفیت غذایی مصرفی مهم‌تر از مقدار غذایی است که می‌خوریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مازندرانه /  

در طب سنتی روزه‌داری غلبه گرفتن مزاج گرم و خشک است و بدن را از مواد زائد پاک می‌کند و این باعث می‌شود که بعد از یک ماه روزه‌داری، روزه‌دار با بدنی تازه و جوان زندگی جدید را آغاز می‌کند.

بدن روزه‌دار به دلیل این پاکسازی گرم است و بلغم‌های غلیظی که در روزنه‌های بدن چسبیده و چربی‌هایی که جاخوش کردند را می‌سوزاند.

روزه بدن را تا یک سال از بیماری‌های سرطان، سکته، نسیان، پارکینسون، ام اس و بیماری‌های صعب العلاج بیمه می‌کند چرا که عامل اصلی بیماری‌های خطرناک علتش غلیظ شدن شدید خون و رسوب‌گذاری مواد فاسد در عروق گوناگون بدن است.

در همین راستا دکتر سمیه ذاکری دستیار طب سنتی دانشگاه پزشکی بابل در گفت‌و گو اختصاصی با خبرنگار سفیر هراز به روش‌های تغذیه در ماه مبارک رمضان و مشکلات رایج روز داران اشاره کرد و گفت: پرخوری در وعده‌های سحر و افطار فایده چندانی ندارد بلکه موجب تشدید ضعف و بی حالی می‌شود در واقع کیفیت غذایی مصرفی مهم‌تر از مقدار غذایی است که می‌خوریم.

وی با اشاره به نحوه تغذیه در این ماه مبارک یادآور شد: استفاده از جوانه گندم، مغزها، خصوصا بادام درختی، زیتون البته شور نباشد و مویز در وعده سحر پیش از غذا می‌تواند تامین کننده ویتامین‌ها و مواد ضروری و مورد نیاز بدن باشد؛ مویز دارای قند طبیعی و بسیار مقوی است بنابراین از ضعف، خستگی و مشکلاتی مانند کاهش قند خون جلوگیری می‌کند.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه بادام درختی علاوه بر مقوی بودن رطوبت بدن را تامین و باعث رفع تشنگی می‌شود، خاطرنشان کرد: روزه‌داران از مصرف گوشت‌های غلیظ مانند گوشت گاو و گوشت‌های لزج و عطش‌آور مثل گوشت ماهی در ماه مبارک رمضان خودداری کنند.

 دکتر ذاکری خوب جویدن غذا را عامل سیری کامل و طبیعی و موجب هضم بهتر و حتی جلوگیری از گرسنگی و ضعف در طی روز دانست و افزود:  در صورت هضم کامل خون صالح و سالم‌تری تولید می‌شود که می‌تواند قوا و انرژی بدن را حفظ کند.

وی مصرف غذاهای صنعتی، پرخوری و خوردن غذاهای متنوع و ناهمسان در یک وعده غذایی را موجب تولید خون غلیظ و ناصالح در بدن عنوان کرد متذکر شد: بدن از این خون بهره‌ای نمی‌برد و به دنبال آن ایجاد ضعف، گرسنگی، سنگینی و بی‌حالی و یبوست را علی‌رغم خوردن مقدار کافی غذا در پی دارد.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه روزه‌داران باید از فعالیت جسمی شدید خصوصا زیر آفتاب خوداری کنند، ادامه داد: استرس و کارهای فکری شدید و طولانی موجب کاهش قوت و خستگی زودرس است تا حد امکان برنامه‌ریزی در جهت حفظ قوا باشد.

دکتر ذاکری از راهکارهای مواجه نشدن با کمبود آب گفت و بیان کرد: از مصرف آب همراه با افطار خوداری کنید چرا که در اثر گرسنگی، گرما خلائی در بدن ایجاد می‌شود که با ورودآب سرد موجب افت ناگهانی حرارت غریزی شده و آثار مخربی بر امعاء و احشاء خصوصا کبد و ایجاد کبد پر چرب دارد.

وی در ادامه افزود: برای جلوگیری از عطش در طی روز به جای نوشیدن عجله‌ای چندین لیوان آب پس از وعده سحری می‌توان با خوردن آبلیمو، رب انار همراه غذا و نوشیدن شربت سرکه انگبین و خاکشیر حدود نیم ساعت قبل از وعده سحر اثر مثبت‌تری در پیشگیری از غلبه عطش دارد.

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه برای جلوگیری از غلبه خشکی بر طبیعت و رفع عطش به جای نوشیدن آب یخ، از شربت‌های لعاب‌دار و خنک استفاده کنید، یادآور شد: آب به تنهایی ماندگاری چندانی در بدن ندارد و قادر به رفع خشکی به طور مطلوب نیست؛ شربتی حاوی خاکشیر و تخم شربتی، عرق بهار نارنج، گلاب و آبلیموی تازه می‌تواند تامین کننده رطوبت بدن باشد و توصیه می‌شود این شربت‌ها را خنک، بدون یخ و جرعه جرعه میل کنند.

وی با تاکید بر اینکه از مصرف غذاهای تند و پر ادویه بپرهیزید، ادامه داد: استفاده از جو، آلو بخارا، کاهو و سبزی خرفه در خورشت‌ها و وعده‌های غذایی بیشتر توصیه می‌شود؛ این گیاهان به دلیل رطوبتی که در طبیعت خود دارند تا حد زیادی خشکی و تشنگی ناشی از روزه‌داری را رفع می‌کنند.

دکتر ذاکری خوردن غذاهای غلیظ مانند حلیم، کله پاچه، گوشت گاو را به خاطر تولید خون غلیظ و در نتیجه ایجاد تشنگی منع کرد و گفت: بهترین گوشت‌ها برای مصرف در این ماه گوشت گوسفند و پرندگان محلی مانند مرغ و بلدرچین است.

وی با تاکید بر اینکه روزه‌داران برای حفظ تندرستی باید از  خوردن غذاهای متنوع خصوصا در وعده افطاری خوداری کنند، ادامه داد: بهتر است روزه را با شربتی از آب ولرم و عسل و آبلیمو یا شربت شیر بادام و خرما باز کنید و غذاهای حاضری و سبک مانند نان سنگگ، پنیر، سبزی و خرما میل کنید و همچنین غذاهای داغ مانند چای را بلافاصله با غذاهای سرد مثل فرنی مصرف نکنید.

کارشناس طب سنتی زمان مصرف غذاهای سنگین مانند آش، آبگوشت و حلیم را یکی ۲ ساعت پس از افطاری سبک مناسب دانست و اظهار کرد: برنامه‌ریزی غذایی بیشتر باید با هدف حفظ و بازگشت رطوبت از دست رفته بدن و تامین قوت و انرژی باشد.

دکتر ذاکری با اشاره به اینکه آیا روزه‌داری موجب لاغری می‌شود یا خیر، تصریح کرد: در صورت رعایت دستورات صحیح غذایی و حفظ رطوبت بدن، طی ماه رمضان دچار افت وزن و لاغری نمی‌شوید؛ در صورتی که اضافه وزن دارید یا مزاج و طبیعت تر و مرطوبی دارید، کاهش رطوبت در اثر گرمای حاصل از روزه‌داری موجب کاهش اندکی در وزن شما است در واقع  تنظیم رژیم غذایی جهت جلوگیری از لاغری یا بالعکس جهت لاغری بستگی به طبع و مزاج فرد دارد.

وی در توصیه برای بیماران روزه‌دار تصریح کرد: بیماران دیابتی که دارو مصرف نمی‌کنند یا از قرص‌های خوراکی استفاده می‌کنند تقریبا مشکلی در مورد روزه‌داری ندارند، فقط بهتر است با مشورت پزشک معالج، کمی از میزان مصرف داروی خود کم کنند و آن را در دو نوبت افطار و سحر مصرف کنند.

کارشناس طب سنتی در پایان با بیان اینکه بیماران دیابتی که انسولین استفاده می‌کنند به ویژه کسانی که سابقه کاهش یا افزایش شدید قند خون را دارند، باید کمی احتیاط کنند، خاطرنشان کرد: بیماران تنها با نظر پزشک خود در مورد روزه‌داری تصمیم بگیرند و افراد مبتلا به فشار خون خفیف و تحت کنترل منعی برای روزه‌داری ندارند به هر صورت تصمیم گیری برای روزه گرفتن به تشخیص و ارزیابی خود فرد است و این افراد حدود یک ماه قبل از ماه مبارک رمضان جهت اصلاح مزاج به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنند.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.