پایگاه تحلیلی خبری مازندرانه

farhangnews_155726-451051-1446113953
سردار وحیدی: ایران جزو ۵ کشور برتر جهان در دقت موشکی است/ مذاکره بدون قدرت دفاعی یعنی مذاکره برای تسلیم
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی گفت: شاید می‌توان گفت که ما جزو پنج کشوری هستیم که از موشک‌هایی با دقت بالا و دقتی که به دقت نقطه زنی تعبیر می‌شود، برخورداریم و این توان بالای کیفیت و تکنولوژیکی ما است که امروز باعث ترس و واهمه دشمنان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مازندرانه /  

بیشتر او را به یک فرمانده عالی رتبه نظامی می‌شناسند. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از سرلشکر قاسم سلیمانی بوده و سال‌ها در این سمت به نظام اسلامی و کشور خدمت کرده است.

سردار احمد وحیدی از فرماندهان با سابقه جنگ تحمیلی و وزیر دفاع در دولت دهم است. او حالا بعد از پایان یافتن دوره وزارتش، در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی که مرکزی زیرنظر ستادکل نیروهای مسلح است، مشغول به کار است. او علاوه بر این، ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز عهده‌دار است.

وی درباره توان موشکی کشور، ایران را جزو ۵ کشور برتر دنیا در دقت اصابت موشک به هدف برشمرده و می‌گوید: شاید می‌توان گفت که ما جزو پنج کشوری هستیم که از موشک‌هایی با دقت بالا و دقتی که به دقت نقطه زنی تعبیر می‌شود، برخورداریم و این توان بالای کیفیت و تکنولوژیکی ما است که امروز باعث ترس و واهمه دشمنان شده است.

سردار وحیدی در این مصاحبه گفته است: الگوگیری از این بازدارندگی موشک به خوبی در جنگ سی و سه روزه، جنگ ۲۲ روزه، جنگ ۸ روزه و در جنگ ۵۱ روزه ملاحظه شد. یعنی از الگوی کاملا شناخته شده و تعریف شده که مبتکرش ایران بود، استفاده شد و آنها از حمایت‌های ایران هم برخوردار شدند.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی اشاره‌ای هم به موضوع فضا و توان ایران در این حزوه کرده و فضایی‌شدن ایران بدون داشتن توان موشکی را غیرممکن دانسته و می‌گوید: ما اگر قدرت موشکی نداشتیم هیچ گاه نمی‌توانستیم ماهواره در مدار قرار دهیم. با داشتن موشک‌های خوب و توانمند است که امروز می‌توانیم در فضا ماهواره بگذاریم و جزو ده کشور برتر در این حوزه شویم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، تعیین میدان جنگ و پاسخ ایران در صورت وقوع هر جنگی را بر عهده ایران دانسته و هشدار می‌دهد که، “در آن حال طبیعتا همه کسانی که درگیر این صحنه هستند و هم کسانی که به این صحنه کمک می‌کنند، مقصر خواهند بود. در دفاع مقدس با وجود اینکه خیلی از این کشورهای مرتجع همسایه و منطقه کمک‌های فراوانی به رژیم بعثی کردند و اساسا رژیم بعثی بر حمایت‌های آنها متکی بود اما جمهوری اسلامی از خود خویشتن داری بروز داد و جنگ را فقط در میدان جنگ با عراق حفظ کرد و توسعه نداد اما معلوم نیست که اگر جنگ دیگری علیه جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، جمهوری اسلامی چنین کاری را انجام دهد.”

مشروح گفت‌وگوی با سردار وحیدی را در ذیل بخوانید:

اساسا چرا جمهوری اسلامی و کشوری مثل ایران به موشک نیاز دارند و چرا ایران از بین همه تجهیزات و حوزه های دفاعی همچون جنگنده‌ و غیره، سرمایه‌گذاری اصلی خود را روی موشک‌ها گذاشته است؟

این موضوع که چه کشوری بر چه سلاحی تاکید داشته باشد به دکترین نظامی آن کشورمربوط می شود. در جمهوری اسلامی با توجه به سیاست بازدارندگی که در قالب دکترین بازدارندگی تعریف می‌شود، باید سلاح متناسب با این دکترین را طراحی کنیم.

طبیعتا یکی از حوزه های مهم دکترین ما در موضوع بازدارندگی رسیدن به قدرت و توانی است که طی آن دشمن خود را قادر و توانا برای حمله نبیند و اگر هم حمله‌ای از سوی دشمن انجام شد، باید آمادگی آن چنان پاسخ کوبنده‌ای را داشته باشد که از حمله کردن و تهاجم پشیمان شود.

*** نقش موشک در بازدارندگی

جمهوری اسلامی در جهت رسیدن به چنین قدرت و توان بازدارندگی بررسی‌های لازم را انجام داده و طبق این بررسی‌ها، موشک به عنوان یکی ازعناصری که می‌توانست نقش لازم را ایفا کند، مورد توجه قرار گرفته است. البته ما نمی خواهیم بگوییم که  سایر ابزارها چنین نقشی را ایفا نمی‌کنند. تقریبا همه بخش‌های دفاعی و تسلیحات به کار گرفته شده در راستای همین دکترین هستند. اما نقش محوری موشک به این خاطر مدنظر است که می‌تواند نقش بهتری را در این حوزه ایفا کند چرا که در این راستا قدرت مقابله دشمن کمتر است.

شما ملاحظه کردید زمانی که حزب الله لبنان شمال فلسطین را بعد از تهاجمات اسرائیل می‌کوبید، یا در غزه راکت‌های حماس شلیک می‌شد به رغم اینکه دشمن صهیونیستی سرمایه‌گذاری زیادی روی گنبد آهنین انجام داده بود، اما نتوانست موفق شود و شاید فقط توانست نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد از راکت‌های حماس آن هم راکت‌هایی که پیچیدگی فراوانی نداشتند را نابود کند و این نشان می‌دهد که قدرت مقابله با موشک از طرف دشمن کمتر و ضعیف است البته تاکنون طراحی‌های زیادی داشتند ولی موفق نبوده‌اند. سردار وحیدی می‌گوید:اگر دشمن خطایی بکند با قدرت به او پاسخ می‌دهیم

نکته بعدی در این راستا این است که موشک، بازدارندگی نسبتا ارزان قیمتی را ایجاد می‌کند. شما ملاحظه می‌کنید حجم وسیع سلاح‌هایی که امروز در کشورهای مختلف به‌کار می‌رود بخش زیادی از بودجه ملی آن کشورها را به خود اختصاص می‌دهد.

حال اگر جمهوری اسلامی می‌خواست برابر الگویی که غرب و دیگران از آن استفاده می‌کنند، دکترین و سلاح‌های مورد نیاز خود را تعریف کند باید حجم زیادی از بودجه خود را در این راستا صرف می‌کرد، در حالی که با پیش بینی‌های لازم توانسته است، دفاع ارزان قیمتی را در این حوزه تعریف کند.

** الگوگیری حماس و حزب‌الله از توان موشکی ایران

مسئله بعدی این است که موشک می‌تواند استفاده‌های محلی داشته باشد. الگوگیری از این بازدارندگی موشک به خوبی در جنگ سی و سه روزه، جنگ ۲۲ روزه، جنگ ۸ روزه و در جنگ ۵۱ روزه ملاحظه شد. یعنی از الگوی کاملا شناخته شده و تعریف شده که مبتکرش ایران بود، استفاده شد و آنها از حمایت‌های ایران هم برخوردار شدند.

بنابراین علت انتخاب موشک اولا دکترین نظامی است ثانیا ویژگی‌های خوبی که موشک دارد و اینکه موشک دفاع ارزان قیمتی را شکل می‌دهد. از سوی دیگر با توجه به اینکه جمهوری اسلامی هیچ وقت به دنبال تهاجم به هیچ کشوری نبوده است و در طول این ۳۷ سال انقلاب اسلامی، حتی یک بار هم کشوری را به تهاجم نظامی تهدید نکرده است، طبیعی است که نوع قدرتی که طراحی می‌کند به این خاطر است که دفاع و امنیت خود را مستحکم کند.

ایران بارها اعلام کرده که اگر دشمن خطایی بکند با قدرت به او پاسخ می‌دهد، پس موشک می‌تواند هم در راستای قدرت دفاعی و هم در قدرت تهاجمی تعریف شود تا اگر دشمن تهاجمی را انجام دهد اقدام لازم را انجام دهد.

هم چنین باید گفت که موشک کاربردهای گسترده و متنوعی دارد چنانچه در قدرت دریایی می‌تواند به عنوان موشک ساحل به دریا استفاده شود و روی شناورهای جنگی به عنوان موشک‌های دریا به دریا  و روی جنگنده‌ها به‌عنوان موشک‌های هوا به دریا و هوا به سطح و هوا به هوا مورد استفاده قرار بگیرد.

ضمن اینکه موشک‌های پدافند هوایی هم می‌توانند در دفاع هوایی موثر باشند و موشک‌های کروز نیز می‌توانند فاصله‌های بلند را با دقت بزنند، همینطور موشک‌های بالستیک؛ همگی این موشک‌ها به‌حمدلله توانمندی‌های خوبی دارند.

** تمام موشک‌های ایرانی تماما بومی هستند

بنابراین امروز ما شاهد تجهیز همه نیروها و رسیدن به قابلیت‌های بالا با سرمایه‌گذاری روی یک موضوع خاص هستیم که اصولا می‌تواند نسل‌های تسلیحات و تجهیزات را عوض کند. باید این موضوع مدنظر قرار بگیرد که تمام این توانمندی‌ها از صفر تا صد در داخل کشور و به صورت بومی تولید می‌شود و به گونه‌ای است که می‌توان به طور مرتب نمونه‌ها و مدل‌های جدید را برابر نیاز تعریف کرد و ارائه داد و این توانمندی بسیار بزرگی است.

“کیفیت و تکنولوژیکی ما در دقت اصابت موشک به هدف، باعث ترس دشمنان شده است”

نکته حائز اهمیت آن است که، در کشورهای دیگر چنین توانمندی وجود ندارد و در جهان، کشورهای معدودی هستند که دارای چنین توانمندی هستند. در واقع در کشورهای دیگر این روند جایگاه تعریف شده ندارد چرا که آنها این قدرت را ندارند که بتوانند کارهای جدیدی را در این حوزه انجام دهند.

آیا توان موشکی در حوزه فضایی و تحقیقات علمی نیز کاربرد دارد؟

یکی دیگر از دلایل استفاده از موشک این است که موشک تامین کننده نیازهای ما در فضا است. پایه فضا، قدرت موشکی است و ما اگر قدرت موشکی نداشتیم هیچ گاه نمی‌توانستیم ماهواره در مدار قرار دهیم. با داشتن موشک‌های خوب و توانمند است که امروز می‌توانیم در فضا ماهواره بگذاریم و جزو ده کشور برتر در این حوزه شویم.

** اگر توان موشک نداشتیم، نمی‌توانستیم ماهواره در مدار قرار دهیم

این حوزه، حوزه مهمی از منافع ملی ما قلمداد می‌شود. ما نمی‌توانیم در دنیایی که بعضی از کشورها به شکل انحصاری فضا را در اختیار خودشان قرار داده‌اند منفعل باشیم. به همین دلیل جمهوری اسلامی براساس همین قدرت موشکی وارد فضا شده است. در واقع می‌توان گفت یکی دیگر از منافع بزرگ در جهت بازکردن راه‌های جدید در حوزه فضا، قدرت موشکی است.

** جزو ۱۰ کشور برتر حوزه فضایی هستیم

در موشک از فناوری‌های برتر و گسترده‌ای به خاطر دقت و کیفیت استفاده می‌شود. گستردگی فناوری‌ها و بی‌تردید پیشرفت در این حوزه می‌تواند برای همه حوزه‌های پیشرفت فناورانه ما در بخش نظامی و غیر نظامی الهام بخش باشد. این دقت و کیفیتی که باید در حوزه موشک استفاده شود به اضافه فناوری‌های پیچیده‌ای که در آنجا خلق و ابداع می‌شود کاملا می‌تواند در همه حوزه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

کشور ما از نظر توان موشکی در منطقه و جهان در چه سطح و جایگاهی قرار دارد؟

موضوع حائز اهمیت این است که ما از نظر قدرت موشکی کاملا خودکفا هستیم. کشورهایی هستند که موشک‌هایی با برد بالا را از کشورهای  دیگر خریداری کردند اما در استفاده، بهینه‌سازی و نوسازی آن کاملا وابسته هستند این در حالی است که ما از این حیث در منطقه منحصر بفردیم. شاید می‌توان گفت که ما جزو پنج کشوری هستیم که از موشک‌هایی با دقت بالا و دقتی که به دقت نقطه زنی تعبیر می‌شود، برخورداریم و این توان بالای کیفیت و تکنولوژیکی ما است که امروز باعث ترس و واهمه دشمنان شده است چرا که آنها می‌دانند مفهوم نقطه زنی در موشک، یک مفهوم بسیار کلیدی است و امروز جمهوری اسلامی از این توانمندی برخوردار است.

ایران” جزو ۵ کشور برتر جهان در دقت اصابت موشک به هدف

امروز جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف در این راستا جزو برجستگان و کشورهای مطرح به شمار می‌رود. در واقع اگر بیش از ۵ کشور بتوانند موشک‌های بالستیک بسازند حتما ایران جزو آنها است که به این قدرت مهم آن هم با تنوع گسترده دست پیدا کرده است.

موشک عماد؛ دقیق‌ترین موشک ایرانی

بعضی از کشورها این تنوع را ندارند چرا که وجود قدرت موشک‌های بالستیک، کروز و انواع موشک‌های دیگر در بردهای مختلف و با دقت بالا، فقط به چند کشور محدود است.

به عبارت دیگرمی‌توان گفت این صنعت تقریبا تمام اهداف دفاعی ما را با توجه به خودکفا بودن پوشش می‌دهد و اگر هم کشورهای متخاصمی مثل اسرائیل درصدد مقابله با آن بربیایند این توانمندی برای ما وجود دارد که بلافاصله بتوانیم تغییر فاز دهیم و از تمامی سپرهای آنها عبور کنیم؟

کاملا اینطور است و به همین دلیل هم است که آنها در رابطه با سپردفاعی هزینه‌های بسیار فراوانی در جهت دفاع از خود (رژیم صهیونیستی) می‌دهند تا اگر تهاجم و تجاوزی صورت گرفت، ایران نتواند پاسخ دهد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های وسیع آنها که با همکاری بعضی از کشورهای منطقه و ایجاد پایگاه در این کشورها انجام می‌شود به هیچ‌وجه پاسخگوی خواست آنها نخواهد بود چرا که وقتی ما به اساس یک تکنولوژی دست پیدا کرده‌ایم به راحتی می‌توانیم مطابق با نیازمان تعاریف لازم را داشته باشیم و اگر نیازی به اصلاح هم وجود داشته باشد، این کار را انجام دهیم و هدف‌مان را دنبال کنیم بنابراین آنها به هیچ وجه موفق نخواهند بود.

دشمن برای عقیم کردن توانمندی ایران در حوزه دفاعی ناتوان مانده است. آنها پروژه‌های جدیدی دارند برای اینکه این توانمندی‌های دفاعی به ویژه صنعت موشکی را مقابل بحث‌هایی مثل دیپلماسی و ارتباط بین المللی جمهوری اسلامی قرار دهند و بگویند که این توانمندی‌های  دفاعی و به ویژه صنعت موشکی مانع از حضور سطح بالای ایران در مناسبات جهانی و دیپلماسی بهتر برای ایران است، حضرتعالی که سابقه حضور در دولت و وزارت دفاع را داشتید، آیا واقعا توانمندی‌های دفاعی مخل این ارتباط و مناسبات بین‌المللی و پیشبرد اهداف در مذاکرات بین‌المللی است یا نه به عنوان پشتوانه و مکملی می‌تواند به آنها کمک کند؟

اصولا دیپلماسی نیازمند پشتیبان است. دیپلماسی این نیست که ما جلسه‌ای بگذاریم و با عده‌ای صحبت کنیم، صحبت که تاثیر ندارد. صحبت آن گاه تاثیر دارد که مبتنی بر پشتوانه‌ای قوی باشد. این پشتوانه قوی، پشتوانه قدرت ملی است و در قدرت ملی، قدرت دفاعی، محوری مهم  است بنابراین اگر شما قدرت ملی و دفاعی بالایی داشته باشید می‌توانید در مذاکرات حرف بزنید و منافع ملی و کشور و ملت خود را دنبال کنید در غیر این صورت اصولا کسی به شما اهمیت نمی‌دهد. بنابراین دارابودن توانمندی‌های دفاعی نه تنها مخل نیست بلکه تحقق بخش منافع ملی است.

** قدرت دفاعی نداشتیم، در مذاکرات کسی به ما اهمیت نمی‌داد

مگر اینکه کشوری به دنبال این باشد که خود را یکسره تسلیم کند که این مربوط به ایران نمی شود. ایران هیچ وقت منافع کشور و ملت را تسلیم بیگانگان نخواهد کرد. اصلا انقلاب اسلامی شکل گرفت تا ملت، خودشان بر منافع ملی و استقلال کشورشان حاکم باشند و این موضوع اساس انقلاب اسلامی و اساس سیاست خارجی ما در جمهوری اسلامی است.

در هرمذاکره بین المللی و دیپلماسی فعالی، بدون تاکید و توجه بر پشتوانه‌های قوی قدرت ملی اصولا نمی‌شود کاری کرد و دیپلماسی بخشی از قدرت ملی است که در قالب مذاکره جلوه‌گر می‌شود.

اخیرا و به ویژه بعد از ماجراهای هسته‌ای از ناحیه آمریکا و متحدانش تمرکز جدی و خاصی بر توانمندی موشکی کشورمان به وجود آمده است. بعضی از مقامات آمریکایی از این توانمندی‌ها یا لزوم محدودشدن ایران در این توانمندی‌ها تحت عنوان روح برجام یاد می‌کنند. به نظر شما چرا چنین سیاست‌گذاری‌هایی توسط آمریکا شکل گرفته و چنین تمرکزی از ناحیه آنان پیش آمده است، ضمن اینکه انجام این تهدیدات و محدودسازی‌ها چه منفعتی برای آنها دارد؟

– سردار وحیدی: آنها اصولا به دنبال به هم زدن تعادل‌های راهبردی هستند. آنها به دنبال این هستند که بتوانند با مسلح‌کردن کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی، ایران را در منطقه به لحاظ قدرت دفاعی به کشوری درجه ۲ و حتی اگر بتوانند به کشوری درجه ۳ تبدیل کنند تا بتوانند گفتمان انقلاب اسلامی را دچار خدشه ای بزرگ کنند.

** کشورهای منطقه با هدف تبدیل قدرت دفاعی ایران به درجه ۲ یا ۳ تسلیح می‌شوند

اینکه آنها از اول انقلاب، بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تحریم‌های تسلیحاتی را علیه ما اعمال کرده‌اند در واقع در راستای این هدف بوده است. آنها از این راه که کشورهای منطقه را با ارسال تسلیحات پیشرفته، مدرن و به روز دنیا کاملا مجهز کنند مسیر خود را پیش می‌برند و این روند برای آنها دو فایده دارد؛ هم سلاح‌های‌شان به فروش می‌رسد هم به‌جای اینکه آنها در منطقه خرج کنند، از پول ملت‌های مظلوم و مسلمان منطقه خرج می‌کنند و هم اینکه با این راه می‌خواهند به طرف مقابل خود بگویند که شما از نظر قدرت نظامی حرف چندانی برای گفتن ندارید.

حال، ایران با توان موشکی و سایر توانمندی‌های نظامی همچون توان دریایی، هوایی و غیره که هر کدام در جای خود بسیار اهمیت دارد، وضعیتی را طراحی کرده که طی آن، آنها به هیچ وجه قادر به برهم زدن این تعادل راهبردی نخواهند بود ولو با دادن پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی و این چیزی است که آنها را به شدت رنج می‌دهد.

** نمی‌توانند تعادل راهبردی ایران را بر هم بزنند

این سر و صدایی که در دنیا در ارتباط با توان دفاعی ما درست می‌کنند در راستای حل این مشکل بزرگ‌شان است که چرا نمی‌توانند تعادل راهبردی را علیه ایران برهم بزنند و ایران را به قدرت درجه دو تبدیل کنند. ایران درمیدانی بسیار قوی ایستاده است و آنها می‌بینند هر کاری می‌کنند ایران بلافاصله یک برگه جدید رو می‌کند. در واقع آنها قادر به پاسخگویی و فکر کردن روی این موضوع نیستند که بتوانند روزی در مقابل این قدرت ایستادگی کنند.

باید دانست که امروز بودجه نظامی عربستان که نزدیک سی میلیون جمعیت دارد، از بودجه نظامی هند که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد، بیشتر است در واقع بودجه نظامی سوم در سال ۲۰۱۵  در جهان بعد از آمریکا و چین متعلق به عربستان است.

می‌توانیم با یک حرکت همه معادلات منطقه را برهم بزنیم

و ردیف چهاردهم نیز متعلق به امارات با چند میلیون جمعیت است و اینها نشان می‌دهد که چه سرمایه‌گذاری بزرگی در منطقه انجام داده‌اند و این در حالی است که ایران می‌تواند با یک حرکت همه معادلات را برهم بزند.

ایران در این راستا (به لحاظ بودجه) در چه جایگاهی قراردارد؟

– سردار وحیدی: به لحاظ آن آماری که آنها دادند و به لحاظ هزینه‌های نظامی، جایگاه ایران بسیار پایین است. اما در همین راستا خریدهای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در فاصله ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱، تقریبا هشتاد برابر ایران بوده است.

و این جالب است که به آنها نمی‌گویند که شما باید بودجه نظامی و سلاح‌هایتان را محدود کنید ولی به ایران می‌گویند.

– سردار وحیدی: نه تنها به آنها نمی‌گویند بلکه بودجه‌شان را نیز افزایش داده و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را به آنها می‌دهند. آنها ایران را از دریافت همه چیز به مفهوم مطلق آن در تحریم‌های خودشان ممنوع کردند و به رغم همه اینها، چنین قدرتی سر بر‌می‌آورد و همه محاسبات آنها را برهم می‌ریزد و این موضوعی است که خود آنها هم به آن اعتراف می‌کنند، در حالی که بودجه دفاعی ما از عددی که آنها مطرح می‌کنند، کمتر است.

اگرچه این دفاع به لحاظ مالی ارزان قیمت است، ولی به لحاظ ارزشی بسیار گران قیمت است چرا که این توانمندی‌هایی متکی بر توانایی‌های ذاتی ملت ما و جوانان ما است و از این نظر بسیار گران قیمت قلمداد می‌شود، در حالی که از لحاظ صرف هزینه در مقابل آن چیزی که آنها طراحی و دنبال می‌کنند، بسیار ارزان قیمت است و همین موضوع بسیار برای آنها شکننده است.

شما دیدید طی اظهار نظرهایی که عربستان و دیگران داشتند، عربستان وضعیت خود را در معرض ورشکستگی اعلام کردند. صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرد که اگر عربستان با همین وضعیت پیش برود، در سال ۲۰۲۰ ورشکست خواهد شد و این درحالی است که تاریخ پیش‌بینی‌های‌ خودشان، زودتر است.

سعودی‌ها ارتباطات نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارند

آنها از یک سو خودشان اشتباهات بزرگی می‌کنند و از سوی دیگر دشمن هم به آنها القائاتی دارد. متاسفانه آنها امروز ارتباطات نزدیکی با رژیم صهیونیستی پیدا کردند و از این طریق القائاتی به آنها می‌شود و هم اینکه اشتباهات محاسباتی در خودشان وجود دارد و دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌هایی که در منطقه رواج می‌دهند، آنها را به چنین نقطه ای رسانده است.

آنها یک سال دویست – سیصد سورتی پرواز، علیه مردم مظلوم داشتند. واقعا چه به دست آوردند؟ سه استان عربستان امروز دچار بحران و تصرف از جانب مردم یمن است. آنها بدون اینکه موفق شوند حتی یک قدم جلو بروند این مسیر را رفتند. دیدیم که وقتی انصارالله از منطقه جنوب یمن عقب نشست این مناطق به دست القاعده افتاد. این است توان نظامی سعودی با این همه حمایت‌های تسلیحاتی و وجود کشورهایی که به عنوان ائتلاف در این مسیر شرکت می‌کنند و اینها همه اشتباهات محاسباتی آنان است.

فشاری که آنها روی بحث موشکی دارند از این ناحیه است که دیدند نمی‌توانند تعادل را برهم بزنند. البته عرض کردم فشار آنها فقط روی موضوع موشک نیست، آنها در همه ابعاد فشار می آورند. یعنی تحریم گسترده و در همه چیز است. آنها تحریم‌های خود را از یک تانک تا یک موشک ساده تا هواپیما و غیره اعمال کردند ولی طبیعتا امروز تبلیغات روی بحث موشک است.

در صورت هر نوع تجاوز و دست اندازی احتمالی، شیوه و نحوه پاسخ جمهوری اسلامی ایران صرفا به یکسری شلیک موشک محدود خواهد شد یا اینکه  پایگاه‌های نظامی که آمریکایی‌ها اطراف ایران دارد نیز می‌تواند محلی برای انتقام گیری ایران باشد؟

بازدارندگی ایران یک بازدارندگی همه جانبه است و اگرچه آنها دچار محاسبات غلط استراتژیک هستند و نتیجتا ممکن است به اقدامات غلط استراتژیک دست بزنند، اما ما امیدواریم که حداقل عقلانیت را داشته باشند؛ با این حال اگر این فرض محقق نشد و ما شاهد این حداقل عقلانیت نبودیم، جمهوری اسلامی میدان نبرد و ابتکارخود را، خودش تعیین می‌کند به این صورت که کجا و چگونه و با چه حجمی بجنگد و این موضوع در اختیار جمهوری اسلامی خواهد بود.

جمهوری اسلامی می‌تواند جنگ را به همه عرصه‌هایی که دشمن در آن حضور دارد توسعه دهد

در آن حال طبیعتا همه کسانی که درگیر این صحنه هستند و هم کسانی که به این صحنه کمک می‌کنند، مقصر خواهند بود. در دفاع مقدس با وجود اینکه خیلی از این کشورهای مرتجع همسایه و منطقه کمک‌های فراوانی به رژیم بعثی کردند و اساسا رژیم بعثی بر حمایت‌های آنها متکی بود اما جمهوری اسلامی از خود خویشتن داری بروز داد و جنگ را فقط در میدان جنگ با عراق حفظ کرد و توسعه نداد اما معلوم نیست که اگر جنگ دیگری علیه جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، جمهوری اسلامی چنین کاری را انجام دهد.

جمهوری اسلامی می‌تواند جنگ را به همه عرصه‌هایی که دشمن در آن حضور دارد توسعه دهد و این هم در امکان جمهوری اسلامی است و هم اینکه حق شرعی و قانونی و اخلاقی جمهوری اسلامی است که از چنین امکانی استفاده کند. بنابراین برای هرکسی که بخواهد هرگونه تجاوزی را به هرشکل داشته باشد تعیین صحنه نبرد و ابتکارات عمل، متعلق به جمهوری اسلامی خواهد بود.

حضرت آقا در فرمایشات اخیری که داشتند  راجع به زمزمه هایی که منتشر شد بیاناتی داشتند (که البته آن صحبت‌ها الحمدلله بعدا توسط آن منبع صادر کننده تکذیب و گفته شد اشتباهی صورت گرفته و این موضع آن شخص نیست) منتهی حضرت آقا فرمودند بیان این اظهارنظرها اگر از روی غفلت باشد که غفلت است اما اگر اینها تعمدا و آگاهانه گفته شود، مصداق خیانت است. چه تبعاتی پشت این گونه اظهارنظرها و مواضع و رویکردها وجود دارد که می‌شود درباره آن تعبیر خیانت را به کار برد چنانچه حضرت آقا چنین تعبیری را به کار بردند؟

اساس و حرکت جمهوری اسلامی براساس گفتمان انقلاب اسلامی بوده است. گفتمان انقلاب اسلامی به دنبال نفی تبعیض و ظلم و ایجاد عدالت و معنویت و عقلانیت در کشورهای اسلامی و در بین مسلمانان و همه کشورهای دنیا بوده است و این چیزی است که صد در صد به نفع همه است.

جمهوری اسلامی به سرنوشت بشر فکر کرده و برای آن دلسوزی کرده است چنانچه گفتمانش مبتنی بر یک نگاه کاملا مردمی و حرکت در قلب و روح مردم بوده است. آن گاه که دشمنان ما از پس این گفتمان که امروز هم  بعد از سی و هفت سال جذاب‌ترین و قوی‌ترین و پر پیام‌ترین گفتمان حاضر در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای است برنیامدند، تلاش کردند که صحنه این گفتمان را عوض کنند.

قدرت نظامی و حرکتی که رژیم صدام علیه ما با خواست غربی‌ها شروع کرد در واقع تلاش برای تغییر این صحنه از یک نبرد گفتمانی به یک نبرد نظامی بود. البته جمهوری اسلامی در حوزه نبرد نظامی به خوبی از پس دشمن برآمد و  آن نبرد نظامی برای گفتمان انقلاب اسلامی و توسعه این گفتمان در همه جا پشتوانه شد.  امروز هم ماجرا همان است.

از سال ۲۰۰۶ که مفهوم هلال شیعه توسط سران یکی از کشورهای منطقه مطرح شد، تلاش کردند به طور مشخص، جنگ بین شیعه و سنی که جنگی  غیرواقعی بود را ایجاد و گفتمان انقلاب اسلامی را با یک گفتمان نبرد بین شیعه و سنی جایگزین کنندو کاملا هم معلوم بود که “نگاه انگلیسی” پشت سر چنین حرفی بود ولی از زبان یکی از مسئولین کشورهای منطقه بیان شد.

تعبیر “هلال شیعی” انگلیسی بود اما از زبان یکی از سران منطقه بیان شد

پس از آن این جریان، واقعی‌تر و عینی‌تر شد و خود را در جاهای مختلف نشان داد تا حدی که بتواند گفتمان خود را در حوزه دفاعی قابل تعریف بدانند و برای آن معادل نظامی پیدا کنند. اساسا عنوان نبرد بین شیعه و سنی، غیرواقعی و ساختگی است چراکه  انقلاب اسلامی مربوط به شیعیان نبود بلکه مربوط به جهان اسلام و مربوط به کل بشریت بود.

این حرکت ضد گفتمانی که آنها شروع کردند در واقع تکمیل این بود که با یک قدرت نظامی برتر وارد صحنه بشوند چون احساس کردند که در دفاع مقدس، گفتمان انقلاب اسلامی بسیار قوی بوده و اگر چه گاهی یک نبرد نظامی را شکل دادند اما نتوانستند گفتمان ما را تحت تاثیر قرار دهند و حالا با دو اهرم وارد صحنه شده‌اند.

یکی اینکه تغییر گفتمانی را مدنظر قرار دادند تا براساس آن تلاش کنند گفتمان انقلاب اسلامی را با گفتمان جنگ بین شیعه و سنی جابجا کنند و ثانیا با بدل زدن به مقاومت و با ایجاد جریانات تروریستی، مقاومت را سرکوب کنند و در مرحله نتیجه‌گیری جهانی با یک قدرت نظامی وارد صحنه شوند. بنابراین در محاسبات آنها، ابزاری که قرار است به آنها برش نهایی را بدهد تا کار را تمام کند، قدرت نظامی است و ما باید بدانیم که پشتوانه گفتمانی ما، قدرت نظامی ما است و اساسا جابجا کردن اینها یک اشتباه بسیار راهبردی محسوب می‌شود.

قدرت دفاعی جمهوری اسلامی باید در اوج باشد و این دستور قرآنی است. پس نمی‌توان دستور قرآنی را نادیده گرفت (واعدوا لهم ماستطعتم بالقوه)، جالب است که در همین دستور قرآنی در “ترهبون به عدوالله و عدوکم” مورد توجه قرار گرفته و تاکید شده است که دشمنان خدا و دشمنان خود را بترسانید. بنابراین اینکه بایستی ایران قدرت دفاعی خود را افزایش دهد تا بتواند در مقابل این زیاده خواهی‌ها بایستد، هیچ گاه از صفحه رادار جمهوری اسلامی و ملت ایران محو نخواهد شد.

واقعیت‌ها نشان می‌دهد که تنها کشوری که با وجود همه قصور و حدود بین المللی دائما از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی و بعضی از حامیان‌شان مورد تهدید نظامی قرار می‌گیرد، جمهوری اسلامی است، از سوی دیگر امروزه سازمان‌های بین المللی و فرآیندها در دست قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا و جریان صهیونیستی حاکم بر سیاستمداران آمریکایی است. و با بهره‌گیری از این نهادها، به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می‌کنند.

بنابراین چنین تصور مطرح شده (در سوال)  اولا به لحاظ اسلامی تصوری غلط است و دوم هم به لحاظ واقعیت‌های موجود یک تصور نادرست و هم چنین به لحاظ تجربیات جمهوری اسلامی ایران، اشتباه است.

** زمانی بر صدام پیروز شدیم که همراه قدرت گفتمانی، قدرت نظامی تعیین کننده داشتیم

ما زمانی توانستیم بر صدام پیروز شویم که همراه قدرت گفتمانی، قدرت نظامی تعیین کننده داشتیم. البته آنجا تسلیحات خیلی نبود ولی قدرت کارایی و رزمندگی فرزندان ملت توانست کار را نهایی کند و الان هم همینطور است.

لذا باید بدانیم که امروز در وضع به هم ریخته، پیچیده، بحرانی و بحران خیز منطقه و جهان که جمهوری اسلامی سکو و پایگاه امنیت و اقتدار و ثبات و سکون در منطقه قلمداد می‌شود هر حرفی از این دست نه تنها اشتباه استراتژیک است بلکه همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند در صورت آگاهانه بیان شدن، خیانت استراتژیک محسوب می‌شود  و این رویکرد در واقع آب ریختن به آسیاب دشمن است و دشمن است که می‌خواهد چنین فکری را القا کند.

احساس کنند که قدرت‌ دفاعی‌ کشور ضعیف شده، توطئه خواهند کرد

البته ملت ما بسیار هوشیار هستند و به خوبی دشمن را با توجه به زوایای حرف‌هایی که می‌زند، می‌شناسند و می‌داند اگر قدرت دفاعی، مهم نبود آمریکا و رژیم صهیونیستی و حتی بعضی از کشورهای مرتجع منطقه اصرار نداشتند که قدرت دفاعی ایران کم و ضعیف باشد و اگر این کشورها نتوانسته‌اند توطئه‌های خود را عملی کنند از یک سو به دلیل حضور همه جانبه ملت در صحنه و از سوی دیگر، قدرت دفاعی رزمندگان این ملت بوده وگرنه به محض اینکه آنها احساس کنند قدرت دفاعی کشور ضعیف شده، بی‌تردید توطئه‌های شوم خود را عملی خواهند کرد.

اینکه امروز جمهوری اسلامی در چنین امنیتی قرار دارد ناشی از اتکا و ابتنا به چنین قدرتی است که البته اساسش قدرت الهی است. در پرتو افکار نورانی اهل بیت(ع) و مکتب اهل بیت(ع) امروز در ایران چنین قدرتی متولد شده و به عنوان قدرتی مستقل و پا برجا در مقابل همه دشمنی ها ایستاده است.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.