پایگاه تحلیلی خبری مازندرانه

photo_2016-04-13_01-20-40
امام جمعه دابو و دشت سر در خطبه های نمازجمعه بیان کرد:
کشاورزان چرا به خاطر استفاده از آب های جاری باید آب بها پرداخت کنند؟/فرج یعنی نصرت و پیروزی حکومت عدل علوی بر حکومتهای کفر و شرک
حجت الاسلام مهدی تقی زاده در خطبه های نماز جمعه گفت: يك درهم ربا نزد خداوند سنگين تر از هفتاد بار زنا كردن با محارم در خانه خدا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مازندرانه /  

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این لحظات عرفانی و ملکوتی ، در جمع شما بابصیرتان ، مؤمنین و مؤمنات ، برادران اهل ایمان ، زهد ، تقوا و پارسایی ، خواهران ایمانی بدواً خودم و همه ی شما را به تقوای الهی توصیه می کنم .
عزیزان مکرم همان گونه که شرف حضور دارید برای تعالی انسان ، برای رسیدن به تکامل، خداوند متعال وسیله های متعددی را ایجاد کرده تا در مسیر زندگی نخبگان خودش که مدال خلیفه اللهی را به انها داده قرار داده که از جمله ماه های متعدد در این عالم است که هر کدام از این ماه ها با ویژگی های خاص خودش ثمره ی بسیار زیادی خواهد داشت . تخصیصاً ماه رجب و ماه شعبان که مقدمه ی ورود به ضیافت الهی است. یکی از مبانی مراعات تقوا بهره وری از این اصول اصلی مترقی متعالی است . پیرو آیه ی « وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ»  آمادگی در تربیت و عرفان اسلامی یکی از این اصول مسلم است .
آمادگی زمزمه های عارفانه . بهره وری از فیض حضور در ضیافت الهی . هر آنچه که تا این لحظه مهمانان اعزه ی سخنران در این جلسه ی مُعظَم همایش نقش تبلیغ در اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل عنوان فرموده اند در همین محور امادگی بوده است .
سروران عزیز تربی ها و تزکیت های ما اگر زمینه ی خوبی را داشته باشد قطعاً موجب پیشرفت مان می شود . اگر خدایی ناکرده انسان این بستر را اماده نکدن  و از این فضا استفاده نکند و از این محور آمادگی در این ضیافت الهی و این روزها هم که مژده ی حضور میلاد قطب عالم امکان هست که محور ابتدایی خطبه ی دوم بنده هست این امدگی ایجاد نشود خسران و ضرری است که عائد ما خواهد شد . ما باید زمینه ی جان و دل را اماده کنیم تا یاران رحمانی  افطار و سحر درد دشت کبیر جسم و جان مان سرسبز شود و بتواند ما را به کمال یرساند .
می دانیم باران باران است اما در باغ لاله روید و در شوره زار خز . آن ما هستیم که باید با بهره بری از این ضیافت الهی وقتی به اعمال ماه رجب و شعبانت می نگریم درواقع یک مرحله ی تکاملی است برای رسیدن به قله های افتخار عبودیت . ائمه ی اطهار تمام تلاش شان این بود که این آمادگی را برای این ضیافت ایجاد بکنند . حالا اگر کسی دو ماه فرصت دارد و استفاده نکند قطعاً خسران و ضر به سراغش خواهد آمد .
اگر کسی از این ۲ ماه بهره نگیرد نمی تواند از روزها و روزه هایش و شب ها و شب زنده داری هایش بهره بگیرد نمی برد . پس اصل آمادگی یک اصل اساسی و اصیل است
نبی مکرم اسلام (ص) برای حضور در روز جمعه در روایت آمده «یَتَجَّهزون من الخمیس» از روز پنجشنبه اماده میشد برای حضور در روز جمعه و نماز جمعه . علتش چیست ؟ چون اصل مترقی آمادگی انسان را در مسیری قرار می دهد تا بتواند از آن چه را که باید بهره ببرد استفاده وافی و کافی را برده باشد تا بتواند بهره بیشتری ببرد . این مقدمات را خداوند معتال در اختیار ما قرار داد .
پرا سفارش شده قبل از امام زودتر الجلوس فی المسجد انتظار الصلاه عباده تا خودمان را آماده بکنیم و بهره بیشتری ببریم
عزیزانم خداوند متعال هم قرآن را قرار داد برای هدایت گری بشریت هم سیره ی علمی و عملی اهل بیت (ع) را بعضی از علماء حدود سه ربع یا نیم ساعت قبل از اذان چیز گمشده ای داشته اند به استقبال نماز می رفته اند.
متوجه باشیم تا هم از فرصت ماههای گذشته توانسته باشیم استفاده بکنیم و هم از فیض حضور در ماه پر خیر و برکت ماه رمضان المبارک که اگر استفاده نکنیم باخته ایم و در مسیر خسران قرار گرفته ایم و فرصت از دست داده ایم و در دامن مرگ فرو خواهیم رفت و دیگر جای جبران نخواهد بود.
ما امده ایم سبک زندگی مان را با اصول اصلیه ی آمادگی جسم و جان مان ، صیقل دادن روح مان در مسیر عبودیت و بندگی قرار داده ایم و حض و بهره کافی و وافی را برده ایم . اگر امروز می بینیم این شهدای حریم و حرم امامت و ولایت برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) در جنگی نابرابر جان خودشان را در کفه ی اخلاص قرار داده و تقدیم نموده اند بخاطر این هست که از من درون گذشته تا بتوانند تن خود را نثار و ایثار کنند. این فوز عظیمی است که به این فوز نائل شده اند و از این مکتب درس گرفتند . و ما هم باید بر اساس این مکتب سعی و تلاش کنیم تا زندگی مان را ایجاد کنیم .
گفتیم یک خانه و خانواده ی خوب برای تشکیل مدینه ی فاضله ، برای یک زندگی ایده آل و بدون دغدغه و اضطراب و استرس، زن خوب باشد و مرد خوب باشد . پدر و مادری که مشرب فکری شان ، مدرسه ی فکری شان منبعث شده از آثار علوم وحیانی بلاشد زندگی خوبی را رقم خواهند زد و فرزند خوبی را تربیت خواهند کرد . وگرنه اگر خود والدین در مسیر بهره وری از دین نباشند فرزند خوبی را تربیت نخواهند کرد . در کنار تکمیل خانه و خانواده عرض کردیم که یک سری مسائلی وجود دارد که هم موجب مصالح بشریت می شود و هم موجب مفاسد بشریت.
خُلق و خَلق مان هم می تواند عامل تعالی بشریت شود و هم عامل تنزول و رسیدن به درک و عذاب های اخروی شود . گفتیم که یکی از مفاسدی که امروز در جامعه وجود دارد مسئله ی ربا است . امده ایم دیدگاه ادیان گذشته را از ربا عرض کردیم . امدیم از منظر قرآن مبین ربا را بیان کردیم . اما همان گونه که از آیات قرآن کریم شما نمازگزاران عزیز که در حقیقت بنده به وجود شما مؤمنین و مؤمنات افتخار می کنم ملاحظه کردید حرمت ربا از امور مسلم و قطعی است و به این رسیدیم به طوری که نه فقط از منظر اسلام بلکه هیچ فرقه ای از مذاهب اسلامی یا ادیان دیگر ربا را انکار می کنند . بلکه انکار حرمت ربا را جرم و قابل مجازات دانسته اند . در میان این روایات برخی رباخواری را با عمل زشت و منافی عفت مقایسه کرده اند . خیلی باید دقت کنیم . اگر خدایی ناکرده جامعه ای آن هم جامعه ای که ما مدعی هستیم که در مسیر اسلام ناب محمدی (ص) هستیم ، این جامعه که جزء آرمان های اصیل اسلامی است آیا در آن جامعه باید ربا باشد ؟ آیا در آن جامعه باید زنا و فحشا باشد ؟ پس ما باید دقت کنیم پس وظیفه ی هر مبلغ و خطیبی این است که بصیرت افزایی کند . که رهبر عظیم الشأن مان ، علمدار نظام مان امام خامنه ای عزیز روحی له الفداء در دیدار اخیرشان عنوان فرموده اند رسالت اسلام امروز بصیرت افزایی است . امروز باید در این مقوله قدم برداریم . اما در این روایت زیبا در حدیث صحیحی از امام صادق (ع) وارد شده که فرموده اند : « دِرْهَمُ رِبا أَعْظَمُ عِنْدَ اللّه مِنْ سَبْعینَ زِنْیَهً بِذاتِ مَحْرَمٍ فى بَیْتِ اللّه الْحَرامِ و قال: الربا سبعون جزءا أیسره ان ینکح الرجل امه فی بیت الله الحرام‏» یک درهم ربا نزد خداوند سنگین تر است از هفتاد بار زنا کردن با محارم در خانه خدا و فرمود ربا هفتاد جزء دارد که آسانترینش اینست که مرد با مادرش در بیت الله الحرام ازدواج کند واقعاً أسف بار است . کسی این روایت را بشنود و بداند . عرض کردیم بعضی مواقع بعضی ها می گویند که می دانیم ربا حرام است اما در مورد ربا سخن نگویید . این که یک درهم ربا نزد خداوند متعال شدید تر از هفتاد زنا با محرم در بیت الله الحرام است . خود از این حدیث بخوانیم. در رورایت دیگر وجود نازنین امیر بیان علی (ع) عنوان فرمودند که نبی مکرم اسلام (ص) چندین گروه را لعن کرده . «لعن رسول الله (ص) الربا و آکله و بایعه و مشتریه و کاتبه و شاهدیه» پیغمبر مکرم اسلام (ص) پنج طایفه را در ارتباط با ربا لعنت کرد . خورنده ی ربا . کسی که مهمانی می رود . صاحب خانه اهل ربا است . در آن ضیافت قرار می گیرد و می داند این مالی که تهیه شده از مال ربوی است . از غذایی که از خود ربا تهیه شده با علم و آگاهی از آن . از ربا خوار . دهنده ی ربا . گیرنده ی ربا و حتی از شاهدان و کسانی که بین گیرنده ی ربا و دهنده ربا وصل کننده ربا هستند . با توجه به این احادیث شریف چه زیباست که زندگی مان مزین گردد به انوار الهی و زندگی صالح و سالمی داشته باشیم.
امام صادق (ع) عنوان فرموده اند : «اخبث المکاسب کسب الربا» پلید ترین دست آوردها دست آوردهایی است که از راه ربا باشد.
یکی از راههای بهره وری از این روایت ترویج فرهنگ دوری از ربا و دست رسی به دست آوردهای انسانی است لذا بنده از عزیزان اصناف ، از فرمانده ی مکرم شان که از دوستان خوب مان هستندتشکر میکنم که با کیاست خودشان امدند کلاس مکاسب و کسب حلال می گذارند و آگاهی کسانی که در مسند تجارت قثرار می یگرند از مضرات معاملات مفسده آور . این فرهنگ باید ترویج شود . بنده از فرماندار مکرم و عالم شهرستان مان ، فرماندار ویژه ی شهرستان مان درخواست می کنم که ضمن تشویق این کلاس ها ان شاءالله بشود مدیران مان و مسئولین ادارات و نهاد ها در این زمینه دغدغه داشته باشد .
روایت دیگر از حضرت علی (ع) نقل شده که پیغمبر مکرم اسلام (ص) می فرماید یا علی (ع) إنَّ القومَ سیُفتَنونَ باموالِهِم، یستَحِلُّون حَرامَهُ بالشُّبهاتِ وَ الرِّبا البیعِ» فرموده اند که همانا مردم در آینده به اموالشان امتحان می شود . مورذد آزمایش و ابتلا قرار می کیرند و ان هم این هست که مال حرام در زندگی شان ، شبهات دروغین و هوس های فریبنده ی حرام ، این که کلاه شرعی درست می کند و شراب را  به اسم هدیه و ربا را به اسم خرید و فروش حلال می شمارند و هر کسی این مال را سهم خودش و مال خودش می داند . جزئی از حقوق منتسبه ی خودش می داند و برای مجسم ساختن حلال رباخواران شکمباره که تنها به فکر منافع خویش هستند و ثروتشان وَبالِ آنها خواهد شد .
از پیامبر مکرم اسلام چنین روایت شده است که هنگامی که به معراج رفتم دسته ای را دیدم به حدی که شکم آنها بزرگ بود که هر چه جدیت می کردند برخیزند راه بروند برای آنها ممکن نبود و پی در پی به زمین می خوردند ار جبرائیل سئوال کردم که آنها چه افرادی هستند و جرمشان چیست ؟ جواب دادند اینها ربا خوارانند. این هست مثال روحانی ربا خواران چرا این قدر بعضی ها در مسیر ربا خواری هستند.
اما فلسفه ی تحریم ربا چیست ؟ چرا خداوند متعال ربا را حرام کرد ؟ چرا اموال  ربوی موجب تنزل زندگی و ورود ظلمت و تاریکی می شود !؟ خب لفظ حرمت ربا در مکتب اقتصاد اسلامی حاکی از ظالمانه بودن آن با عدالت اجتماعی مغایرت دارد . عدالت اجتماعی با محوریت احکام اسلامی است . خداوند متعال ربا را حرام کرده  و این راه را بسته تا مردم از طریق قرض الحسنه برای یکدیگر کارگشایی کنند . تا سنت حسنه ی قرض الحسنه ی الهی ترویج پیدا کند نه از طریق ربا . تا این که در کنار هم باشیم و دستگیر هم باشیم . نه این که برای اموال یکدیگر کیسه بدوزیم .
حشام ابن حکم از اما صادق (ع) پرسدند که علت تحریم ربا چیست ؟ حضرت فرمود اگر ربا حلال می بود مردمان کسب و کار مورد نیازشان را رها می کردند و تن به کار نمی دادند و زندگی ها مختل می شد و از این رو خداوند متعال ربا را حرام کرده تا مردمان از حرام دوری کرده و به کسب و کار و خرید و فروش بپردازند . یکی از مسائلی که دین به آن صحّه گذاشت . پیغمبر (ص) ، این نبی مرسل ، این آموزگار بی بدیل جامعه ی متعالی و مترقی بشریت است که آمد اخلاق حسنه را به مردم گوش زد کند جریان تکریم به کارگر و بوسه بر دستان تولیدگر را عنوان کرد دستان کارگر را بوسه زد و بر این بوسه زدن افتخار میکند . این باید ترویج شود .
لذا اگر ربا حرام نمی شد و اگر خدایی ناکره این کار نمی شد تن پروری ایجاد میشد و مردم صرفاً به دنبال این بودند که خون مردم را به کیسه بکشند که پول دهند و در مقابلش چندین برار از انها پول بگیرند .
اما رضا (ع) علت تحریم را در بیع را فرمودند که به این علت است که موجب فساد و ظلم و نابدی اموال می شود . پس باید دقت کنیم .
اسباب دیگری هم عنوان شده که را با مبادی انسانیت مثل نیکی ، تعاون و عواطف منافی دارد و نیز مال به باطل است .
دریافت و پرداخت ربا و انجام معاملات ربوی از جمله فعالیتهایی هستند که در جامعه زمینه های ایجاد نابرابری ، گسترش فقر و در نهایت پیدایش تضاد فاحش طبقاتی و بروز خطر از هم پاشیذگی روباط انسانی و اجتماعی و جایگزینی خصلت های ضد انسانی را به همراه دارد.
همچنین ربا دهنده دائما سود می کند و ربا گیرنده دائما در معرض خسارت است و ربا خواران می توانند از راه سود ناشی از ربای پول خود صاحب ثروتی کلان شوند بدون اینکه ریسکی و مخاطره ای آنها را تهدید کند لذا در همین رابطه روایت دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است که می فرمایند: وَ عِلهُ تَحریمِ الرّبا لِعِلّهِ ذِهابِ المعروف » علت تحریم ربا این است که جلوی بذر کینه و دشمنی را در دلها می باشد و در واقع ربا خواری بر این اصل استوار است که ربا خوار فقط سود پول خود را می بیند و هیچ تومجهی به ضرر و زان بدهکار ندارد درست است که ربا گیرنده در اثر احتیاج تن به ربا می دهد اما هرگز بی عدالتی را فراموش نخئاهد کرد و حتی کار به جایی می رسد که فشار ربا خوار را هر چه تمام بر گلوی خود احساس می کند و تشنه خون او می شود و در این شرائط بدهکار گاهی دست به خودکشی می زند و گاهی در اثر شدت ناراحتی طلبکار را با وضع فجیعی می کشد.
شهید مطهری در خصوص فلسفه ی احکام حرمت ربا نگاهی به ابعاد اقتصادی آن دارند ایشان در ابتداء نظریه شهید بهشتی را بیان می کند که بنابر نظر ایشان (شهید بهشتی) فلسفه حرمت ربا این است که سرمایه به طور کلی سود ندارد ولی نظر شهید مطهری چنین است که می فرماید: در ربا تسلط سرمایه بر کار اثبات می شود و قدرت اقتصادی در اختیار سرمایه قرار می گیرد زیرا سرمایه چه کاری بکند و چه نکند و یا در جریان کار ضربه ببیند یا نبیند مزد خود را می گیرد بر خلاف کار که کارگر مزد خود را در مقابل کاری که انجام داده می گیرد لذا با دانستن فلسفه ربا هم ترویج کار و کارگز می شود و هم نسبت به انجام ربا دوری می شود
سروران عزیز سعی کنیم زندگی مان را بر اساس آموزه ای دینی رقم بزنیم . بر اساس آنچه را که خدا به ان اشاره نموده که اگر  این چنین باشد انسان موفق است و الا اگر این چنین نباشد در مسیر ظلمت قرار گرفته و زندگی اش ظالمانه خواهد دشد .
خطبه دوم :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
پرهیز از محرمات که در زبان دین از آن به تقوا تعبیر شده است، مهم ترین وسیله در سیر و سلوک معنوی و تقرّب به حضرت دوست است.
بدون تقوا رسیدن به هیچ مقامی امکان ندارد زیرا تا زمانی که نفس آلوده به چرک محرمات و گناهان است و تا مادامی که تابع هوس ها و لذت های نفسانی است و شیرینی آن در کام اوست، اولین مقام کمالات معنوی برای او رخ نداده است و به حیات طیبه ای که هدف آفرینش شمرده می شود دست نمی یابد.
تقوا و پرهیز از محارم الهی از اهمیت والایی برخوردار است، و دارای آثار و برکات فراوانی در زندگی دنیوی و مقامات اخروی شخص متقی می باشد،
مسیر سعادت در زندگی بشریت قرار گرفته و خوش به سعادت آن انسانی که لذت غیر مُحرَّم داشته باشد که بتواند مسیری که ان مسیر جهت سعادت بشریت است ، آن را کسب کند . بتواند در مسیر رسیدن به آن قله ی افتخار که عبادالرحمانی است به آن برسد . وسیله را خدا قرار داد که یکی از ان وسیله ها اعتقاد و در مسیر ولایت بودن هست . چه ولایت تکوینی و تشریعی در مسیبر ذات مقدس ربوبیت . چه ولایت انبیای الهی و چه ولایت اولیای الهی . زمین خالی از حجت نیست . همه ی اعصار و در عصر مصر زمان مان هم این چنین است . متأسفانه با توجه به عدم معرفت شناسی در مسیر ولایت از آن زمانی که تعلقات شخصی و نیت های درونی انسان هایی که خیال کرده اند آمد اند تا آنچه را که مطابق با میل شان هست باید رقم بخورد موجب مبحوس شدن ظاهری ولایت شده اند و از لحظه ای که دست یداللهی ولایت در غدیر بلند شد که فرمود : « لو اجتمع الناس علی ولایه علی بن ابطالب لما خلقت النار» در این حدیث قدسی ذات ربوبیت اشاره کرده اند ولی مردم حق شناس ینکردند . خواص جامعه منیت درون شان را به بار آوردند . در مقابل ولایت و دستور نبوت ایستادگی کردند و در مسیر ظلمت قرار گرفتند . بعد بعد امام . یکی پس از دیگری . هر کسی از ائمه ی معصومین به یک طریقی مورد شماطت و جفای عده ای که خوتص جامعه بودند قرار گرفتند . مدعی خلافت بعد پیغمبر (ص) بودند . مدعی بوند که در مسیر عبودیت و بندگی هستند . در صورتی که آیه ی نورانی ای که صدیق ارزشمندمان حضرت حاج آقای رمضانی ، افتخارمان ، مسئول مکرم سازمان تبلیغات اشاره داشتند در سوره ی تکاثر آیه ی هشتم این آیه را برای چه کسی آوردند « ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم» که فردای روز قیامت از چیزی به نام نعمت من و شمای بشر مورد مؤاخذه قرار می گیریم . این نعمت ولایت است . ولایت مهجور و مظلوم ماند . از زمان حضرت امیر بیان (ع) که رسید به زمان امام زمان (عج)  مان . فلسفه ی غیبت امام زمان (عج) چیست ؟ چرا امام زمان (عج) غیبت کرد ؟ چون نخواستند و نمی خواستند در مسیر نورانیت بشد . چون حق مطلب ر ادا نکردند . چون معرفت نداشتند . چون در مسیر تظاهر به لباس اسلام بودند . به ظاهر مسلمان بوند  و پیشانی شان پینه بسته بود ولی مورد لعن تاریخ قرار گرفتند و موجب ظلمت تاریخ اسلام قرار گرفتند . اما فلسفه ی انتظار چیست ؟ چرا امام زمان (عج) نمی آید ؟ چه خوش تحلیلی کرده اند مهمانان دیگر برنامه مان . بسیار سخنان مبسوطی را هم صدیق ارزشمندان حضرت حاج آقای محمودی مسئولیت مکرم دفتر پرافتخار جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مد ظله العالی فرمودند . ما افتخارمان این است و به خودمان می بالیم که خداوند متعال همیشه در آمل همیشه قهرمان ودیعه گانی را تقدیم اسلام کرده . از ابتدایی ترین تا به امروز . از قبل میرقوام الدین ها تا به امروز . و امروز هم دو ستاره ی درخشان . دو فقیه متألهه هم علامه ی جلیل القدر حسن زاده ی آملی و هم مفسر بزرگ قرآن علامه ی جلیل القدر جوادی آملی که دفتر مرجعیت  دینی و علمی ایشان افتخاری برای ماست که در جای جای ایران باز شده که در شمال ایران با مرکزیت آمل و ما وظیفه مان هست که در محضر این مرجعیت دینی و ستاره ی درخشان باشیم . عزیزانم تاریخ تکرار نمی کند وجود چنین شخصیت هایی را . دیگر مادر گیتی بزاید جوادی و حسن زاده را . دگر مادر گیتی بزاید میرزا هاشم آملی را . گله مندی میرزا هاشم آملی را محضر شما عرض کردیم که فرموده هر هفته سه شنبه در منزل آن شخصیت از اصفهان می آیند ولی مردم مازندران در رأس نمی آیند که بگویند میرزا هاشم آملی چه می کند . وظیفه ماست که در خدمت شان باشیم . عنوان فرموده اند فلسفه ی غیبت و آمادگی را . و فرماندار عزیزمان که بسیار سخنان خوبی را عنوان کردند . ما باید این بستر را آماده کنیم . جناب آقای منفرد بنده انتظارم این است که امروز با حضور حضرت عالی که افتخارمان هستید به عنوان نماینده ی ارشد دولت مدیران این جا بودند . مسئولین شهری دابودشت . مسئولین و عزیزان بخش دابو و دشت سر . مسئولین عزیزان آمل . انتظارمان این است که همان گونه حضرت عالی عنوان فرمودید و افتخار می کنیم که جز دغدغه ی فکری شماست . همت مضاعف . آب زنیم راه را . آماده بکنیم . حداقل به ظاهر بگوییم که آماده کردیم .
جناب آقای بخشدار حیدری از کیاست شما تشکر می کنم ولی بنده منتظر مسئولین بودم که قرار بود هم از بخش دابودشت هم از بخش دشت سر بیایند حضور پیدا کنند و اجتماع پرشورتری را رقم بزنند . گرچند عزیزان مان حضور دارند . ان شاءالله جلسه ای و خدمات شایسته ای در محور هم دلی و هم زبانی در حال شکل گیری است ولی چیزی که هست همان طور که وجود نازنین علامه مطهری عنوان نمودند ، حضور اصلیه ی یک نظام بر محور سه ولایت است . حالا در رأس ولایت الهی ، ولایت نبویت ، امامت و ولایت فقیه . همه ی مسائل و اعتقادات و باورهای دینی مان باید بر اساس این سه ولایت باشد . نه این جشن های کذایی . از شما می خواهم مدیریت کنید . این گروه های ارکست و مسائلی که می خواهند ایجاد کنند . و بعضی از این مداحان نمی دانم بر چه اصل احکامی می گویند که اگر کسی نرقصید امام زمان (عج) ناراحت می شود . اگر مفسده ایجاد نشود امام زمان (عج) ناراحت می شود . این برگزاری جشن نیست . این آمادگی حضور امام زمان (عج) نیست . فلسفه ی انتظار یعنی جسم و جان مان را آماده کنیم . امام زمان (عج) می داند . امام زمان (عج) در وجودمان هست . اصل و نصب مان را میداند  نیات مان را می داند . اهداف مان را می بیند ولی باید در نهایت در عالم ظاهر باید عرض کنیم ما منتظرش هستیم . توصیه ام بر این است که به فضل خدا در این امر قدم گذاشته شود .
خوب همانگونه که مستحضرید حقیقت انتظار آن است که انسان منتظر و چشم به راه، خود و محیطش را برای آمدن منتظر و منجی موعود آماده کند. این آمادگی بسته به فرد مورد انتظار، معنا و ارزش می‌یابد. برای مثال کسی که انتظار زائر بیت الله را می‌کشد و مسافر او از سفر مکه می‌آید، طبعا معنای انتظار برای او این است که خانه را مرتب کند و وسایل پذیرایی را فراهم سازد و… ، منتظر امام زمان(ع) نیز به کسی گفته می‌شود که خود را برای آمدن چنین بزرگ مردی آماده کند. و طبیعی است که باید خود را در گروه بندگان صالح قرار دهد، دین را در زندگی خود جاری سازد و دیگران و محیط را برای آمدنش مهیا کند. از این رو انتظار فرج بنا بر فرمایش پیامبر(ص) افضل اعمال است. و هر کس تلاش درونی او برای عبادت و عبودیت و کوشش بیرونی او برای زمینه سازی و جهت دهی مردم و محیط بیشتر باشد، موفق تر است.
پرسش: انتظار در زمان غیبت امام زمان ،علیه السلام، چه معنایی دارد و مقصود از انتظار فرج چیست؟
پاسخ: فرج، یعنی نصرت و پیروزی و گشایش. مقصود از فرج، نصرت و پیروزی حکومت عدل علوی بر حکومتهای کفر و شرک و بیداد است. بنابراین، انتظار فرج، یعنی انتظار تحقق یافتن این آرمان بزرگ و جهانی است. و منتظر حقیقی، کسی است که حقیقتاً، خواهان تشکیل چنین حکومتی باشد.
این خواسته، آن گاه جدی و راست است که شخص منتظر، عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهی باشد و گرنه، انتظار فرج، در حد یک ادعا و شعار بی محتوا باقی خواهد بود. از این رو، در روایات آمده است که انتظار فرج، خود فرج است؛ زیرا، کسی که حقیقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تاسیس حکومت عدل گستر او است، زندگی خود را بر پایه ی عدل و داد استوار می سازد و او، انسانی است که حضور و غیبت امام، در نحوه ی رفتار و سیر و سلوک اش تفاوتی ندارد و قبل از تشکیل حکومت عدل او، چنین حکومتی را در زندگی خود پایدار ساخته است.
بنابراین، انتظار فرج حقیقی، ریشه در معرفت به حق و عدل و ایمان و عشق به آن دارد و آثار آن نیز در عمل نمایان می گردد و چنین حقیقت اصیل و عمیقی، با لفظ و شعار به دست نمی آید و با بی تفاوتی و بی اعتنایی نسبت به مقدسات دینی و رسالت های انسانی، در تعارض و تناقض است . از این جا، نادرستی یک تفسیر از انتظار فرج روشن میشود؛ زیرا، بعضی، بر این تصور خام هستند که انتظار فرج، یعنی بی تفاوتی نسبت به آن چه در جوامع بشر می گذرد و دست روی دست گذاشتن به امید این که امام زمان ،علیه السلام، ظهور کند و آنان را اصلاح کند. انتظار فرج، تعهدآفرین و مسئولیت ساز است و با بی تفاوتی و بی اعتنایی به سرنوشت بشر و حقیقت و فضیلت، منافات دارد.
انتظار فرج، یعنی
الف) معرفت امام معصوم و عادل و پیشوای فضیلت؛
ب) ایمان به امامت و قیادت رهبری الهی و عدالت پیشه؛
ت) عشق به عدالت و ارزشهای انسانی؛
ج) امید به آینده ای روشن و نویدبخش؛
د) تلاش برای برقراری حکومتی عدل پیشه و عدل گستر؛
و) رعایت موازین و قوانین دینی و اخلاقی؛
ز) داشتن روحیه ی تعهد و مسئولیت پذیری.
این انتظار فرج است که بهترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظری ، مقامی عالی دارد و هرگاه در زمان غیبت از دنیا برود، به منزله ی کسانی است که پس از ظهور حضرت حجت ،علیه السلام، زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد می کنند. (بحار الانوار، ج۵۲، ص۱۲۵ )
اما محور دوم عرضم یکی از اهداف تشکیل جلسه ی قبل از خطبه این بوده که با حضور مسئولین باکفایت شهرستان و هم چنین بخش و با حضور عزیزانی که بنده به حضورشان در تک تک روستاها چه اهالی مکرم این دوبخش که به وجودشان افتخار می کنم چه منتخبین شان ، دهیاران عزیز ، شوراهای محترم و هم چنین هیأت امنای محترم به این باور برسید که مسیر اسلام انچه را که تا به امروز به اوج عزت رسیده در مسیر تبلیغ بوده و نبی مکرم اسلام (ص) یک عده مبلغان ، قاریان قران و اساتید را مأموریت میداد تا نجوای دل نشین الهی و علوم وحیانی را به جسم و جان بندگان خوب خدا برساند و توصیه ام بر این است هیچ روستایی چه در شهرستان آمل و چه در این دو بخش بگوید که ما روحانی نداریم . شما دارید از بیت المال به هر طریقی استفاده می کنید . بنده به عنوان یک کشاورز دارم از اموال الهی استفاده می کنم . هر کسی از طریق دولت محترم بودجه می گیرد یا مسائل دیگر . لذا باید به دستورات این نظام قانون مند تمکین کنیم . توصیه ام بر این است امروز باید یک جهادی ایجاد شود که تمام روستای دوبخش باید از روحانیت بهره مند شوند .
و نیز توصیه ام بر اعزه ی مسئولین مکرم این است که اگر توفیقی محضر جامعه ی روحانیت بوده و حضرت علامه جوادی آملی هم عنوان فرموده اند که عالمان باید به روز باشند . مسائل روز و مشکلات روز جامعه مان را بدانند . از اقتصاد مقاومتی سخن بگویند . از مسائل سیاسی روز سخن بگویند که ان شاء الله بصیرت افزایی شود .
اما روی سخن سوم بنده در مورد فرمایشات رهبر عظیم الشأنمان در دیدار با قاریان بین الملی بود که در دو محور عنوان فرموده . که یکی از فیوضات ما درماه مبارک رمضان حضور در محضر ساحت مقدس قرآن است . یکی از محسّنات بزرگ جلسات مسابقه‌ی قرآنی، اُنس برادران مسلمان از کشورهای مختلف با یکدیگر است. سیاستهای مختلف استکباری خیلی سعی میکنند ماها را از هم جدا کنند و ملّتهای مسلمان را نسبت به هم بیگانه کنند بلکه آنها را در مقابل هم قرار بدهند. قرآن محور است، قرآن مشترک است، نعمت بزرگ الهی است برای همه‌ی مسلمانها؛ از این سفره‌ی اِطعام معنویِ الهی، همه با هم باید استفاده کنند و این جلسات قرآنی، این مسابقات قرآنی، این فرصت را میدهد به  همه که این کار را بکنند.
یکی دیگر از برکات این جلسات این است که جوانهای ما، مردم گوناگون، طبقات مختلف با قرآن اُنس پیدا میکنند. این حقیقتی است: ما از قرآن دور هستیم؛ امّت اسلامی از قرآن دور است؛ زندگی ما، واقعیّتهای زندگی ما با حقایق قرآنی خیلی فاصله دارد! ما باید خودمان را نزدیک کنیم.
این امر مهم را توجّه داشته باشیم امروز در دنیا برای ضربه‌زدن به اسلام و مسلمین، پولهای گزافی خرج میکنند، کارهای بزرگی انجام میدهند. قدرتهای طاغوتی عالم از اسلام واهمه دارند، از جامعه‌ی یک‌ونیم‌میلیاردی مسلمین واهمه دارند، لذا همه‌ی تلاش را میکنند -با راه‌های مختلف- برای اینکه قدرت را از جامعه‌ی مسلمین سلب کنند؛ میدانند که اسلام با مطامع آنها مخالف است. اگر صدای اسلام بلند بشود، دیگر نمیشود این‌جور به ملّتها ظلم بکنند؛ صدای اسلام را خاموش میکنند تا بتوانند مسائل مستضعفین عالم را از یادها ببرند، مسئله‌ی فلسطین را به فراموشی بسپرند، غصب یک کشور اسلامی را به فراموشی بسپرند؛ هدفها اینها است. امروز این احتیاج دنیای اسلام است.
سروران عزیز و ارزشمند ما نباید ضعیف باشیم، ما باید قوی باشیم. قوّت فقط به سلاح نیست، قوّت فقط به پول نیست؛ مبنای اصلی قوّت، ایمان به خدا و پایداری است. خدای متعال [میفرماید]: فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَهِ الوُثقی‌ لَا انفِصامَ لَها؛ اگر ایمان به خدا بود و اگر کفر به طاغوت بود، این تمسّک به عروه‌ی وثقی‌ است، این مایه‌ی قدرت است، مایه‌ی اقتدار است. در دنیای اسلام، این را ما باید ترویج کنیم؛ این را باید بخواهیم. متأسّفانه در دنیای اسلام کسانی هستند که به‌جای تمسّک به قرآن، تمسّک به طاغوت میکنند؛ آنهایی که سیاستهای آمریکا را در این منطقه اجرا میکنند و برطبقِ میل و نظر و سیاستهای آمریکا -که طاغوت اعظم آمریکا است، شیطان اکبر آمریکا است-  عمل میکنند، متمسّک به طاغوتند، کفر به طاغوت ندارند. شرط اوّل: فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ؛ کفر به طاغوت باید [باشد].
کسی که اگر کفر به طاغوت نورزد و به خداوند متعال ایمان نداشته باشد ایشان مسلمان نیست . این هایی که امروز در ردای لباس اسلام تظاهر کردند ولی مسلمان نیستند چون در ظاهر زندگی فردی و اجتماعی شان در کنار طاغوت زمان هستند  . این دواعش ملعون . این هایی که وهابیت خبیث هستند و حتی فرقه ی ظاله ی بهائیت که دولت شان ، مرکزیت شان در اسرائیل وجود دارد که یکی از صحنه های ناشایستی که در این روزها انجام گرفته و حضور یکی از فرزندان مسئولین در منزل ایشان که باید مدیریت شود . بنده از مسئولین اطلاعات می خواهم که با کیاست شان جلوی این جریانات را بگیرند . امروز باید این جریان محکوم شود . چرا می خواهیم  حرف در دهان دشمن قرار دهیم. هر وقت دشمنان خارج از ما تعرف کردند بدانید که ضعف وجود دارد . لذا چون اهداف شهدای عزیزمان بر اساس محوریت صداقت و درستی است . دشمن از اسلام معتقد می ترسد . دشمن از اسلام شجاع می ترسید . ما شجاعت تمام و اعتقاد تمام در این مسیر قرار گرفتیم . امروز رسالت مان روشن گری جامعه است . یک جهاد است و باید این امر ایجاد شود .
آنچه وظیفه‌ی همه‌ی ملّت اسلام و همه‌ی امّت اسلام است، مبارزه برای روشنگری است؛ این در درجه‌ی اوّل. هم علما مسئولند، هم روشنفکران مسئولند، هم تحصیل‌کرده‌ها مسئولند، هم همه‌ی کسانی که منبری دارند، تریبونی دارند مسئولند که روشنگری کنند و حقایق دنیای اسلام را برای مردمی که نمیدانند بیان کنند؛ این روشنگری جهاد است. جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی، و جهاد مالی است. امروز به‌خاطر اینکه این فریضه را -فریضه‌ی تبیین را- ما درست انجام ندادیم، یک عدّه‌ای دچار گمراهی‌اند و به خیال اینکه برای اسلام دارند کار میکنند، علیه اسلام دارند کار میکنند؛ این گروه‌های تروریستی در منطقه‌ی ما که امنیّت را از ملّتهای مسلمان سلب کرده‌اند، آسایش را از ملّتهای مسلمان گرفته‌اند؛ به جای دشمن، اینها دارند با مسلمانها میجنگند. این گروه‌های تکفیری، گروه‌های نزدیک به وهّابی‌ها کسانی هستند که زحمت دشمن را اینها به عهده گرفته‌اند، آن کاری که دشمن میخواهد بکند اینها دارند برای او انجام میدهند؛ بین مسلمانها اختلاف ایجاد کرده‌اند. وقتی مسلمانها با هم سرگرم جنگ شدند قضیّه‌ی فلسطین فراموش میشود؛ کمااینکه دارند قضیّه‌ی فلسطین را به فراموشی میسپرند. باید تبیین کرد، باید روشنگری کرد، باید کار کرد
اما به مناسبت میلاد امام زمان (عج) روز سربازان گمنام امام زمان (عج) نامگذاری شده که بنده به محضر همه ی این عزیزان عرض تبریک دارم . تشکر میکنم که در انجام  خدمت زحمات زیادی می کشند . برنامه ریزی دقیق و تلاش مداوم در راستای تحقق شعار سال ، اقتصاد مقاوتی ، اقدام و عمل . اقداماتی جهت ایجاد فضای امن جهت ایجاد سرمایه گذاری عزیزان مان . تلاش برای حفظ انسجام ملی ، اجتماعی و سیاسی در کشور و صیانت از رمایه های اجتماعی و مذهبی و اقتصادی و سیاسی . پیگیری شکایت ها و مطالبات و مطالب دیگر از خدمات شایسته و بایسته سربازان گمنام امام زمان عج است .
مقابله با بندها و گروه های سازمان یافته ی مواد مخدر در سطح داخلی و خارجی که با حمایت و پشتیبانی دشمنان و سرویس اطلاعاتی در صدد نابودی و تهی سازی جامعه به ویژه نسل جوان هستند از دیگر اقدامات این عزیزان ساعی و زحمت کش می باشد.
مقابله با جریانات و گروهای سودجوی انحرافی که هر از چند گاهی سر در می آورند که به حمدالله با کیاست این عزیزان شناسائی شده و دستگیر می شوند و بنده از زحمات همه این عزیزان تقدیر و تشکر می نمایم.
در اقتصاد مقاومتی اولین گامی که باید بر داریم این هست که باور داشته باشیم و معتقد باشیم و الا فائده ندارد .
اگر چشم دنبال آمریکا باشد مشکل شکورمان حل نمی شود باید معتقد باشیم  تا در سایه همدلی و همزبانی جهت رفع مشکلات باید جامع عمل بپوشانیم.
سیاستمان بر این باشد که دولت و ملت همه و همه مصمم باشیم و کمک کنیم تا این کار انجام شود برنامه نویسی ها بودجه ها و ریل گذاری مجلس و نمایندگان همه و همه در مسیر اقتصاد مقاومتی انجام پذیرد.
شعار اقتصاد مقاومتی یک شعار فرهنگی است که جناب آقای فرماندار عنوان فرمودند یه دهه است که عنوان شده ولی امسال با نام اقدام و عمل است . اقدام و عمل یعن  این آقای روحانی که به مسجد می رود به این عزیزان هیأت امنا بگوید یک لامپ را خاموش کن . صرفع جویی در امروز . این  اقدام و عمل است .
اقدام و عمل یعنی چه ؟ البته خدمات شایسته ای انجام گرفته و تشکر می کنیم . بنده هفته ی گذشته از رامسر داشتم می آمدم جاده را دیدم واقعاً ناراحت شدم . نمی دانم استاندارد جاده ای چه چیزی است هر صد قدم دست انداز است . اقدام و عمل در عرصه ی مقاومتی پتانسیل هایی را ایجاد کنیم که هیچ کسی ضربه نبیند . آن مدیر امر راه ، راه را درست کند . آن مدیر گاز مسائل مربوط به گاز بسیار کارشناسی شده انجام دهد . و مسائل دیگر .
یک مسئله ای که یکی از مسئولین دولتی برق در هایش اخیر اشاره داشتند و بسیار زیبا بود عنوان فرمودند خانه ای بلند می شود ، ساخته می شود ، به بهره برداری می رسد . برق نمی دهند . این وقت این فرد می آید و برق دزدی می گیرد . این را باید مدیریت کنید . باید به گونه ای باشد که اولاً جلوی ساخت و ساز غیرمجاز از نطفه گرفته شود و جدای از این یک مقداری در مورد حقوق مطالبه ی مردم هم دقت کنیم . ما هجرت از روستا به شهر را می فرمایند که در روستا باشیم . مدیریت بخشداران محترم و دهیاران محترم در امور روستایی و تبدیل اراضی چشم . ولی این کشاورز کجا خانه بسازد ؟ این ها را باید دقت کنیم . ان شاء الله این موضع با کیاست مسئولیت حل خواهد شد .
مسئله ی دیگر جناب آقای دکتر منفرد بنده هم قبل از عید جریانی را شنیدم و هم در چند روز گذشته که مسئله ی آب بهای کشاورزان است . بنده توصیه کردم و از حضرت عالی می خواهم که به دولت محترم و وزارت امور نیرو توصیه شود و درخواست شود . ماهنوز بهره برداری از سد نکردیم . این آبی است که جاری است و به دریا ریخته می وشد و ما داریم از آن استفاده می کنیم . هر موقع سد را اماده کردید ما از آب سد استفاده کردیم آب بهاء را از کشاورزان بخواهیم . این کشاورزان چه بکنند ؟ این همه هزینه های سنگین و مسائل دیگر آن هم با دیرکردی که مطالبه کردند . مادامی این که سد ساخته شد به روز فاکتور دهید و این مردم تمکین می کنند . واقعا وسع کشاورزان مان نمی رسید . فرهنگ اعتقاد برکت آنها را به پا داشته و لذا از حضرتعالی درخواست دارم به فضل خدا این امر ایجاد شود .
ضمننا در مورد جشنواره برنج دستور فرموده مجددا پیگیری لازم انجام شود تا دومین جشنواره برنج انجام گردد تا مطالبات کشاورزان حل و به حقوق شان برسند
توصیه ی دیگری که به محضر حضرتعالی دارم در مورد جاده ی قدیم بابل هست . مطالبات عزیزان مان هست و چقدر کشته در این جاده می دهیم کی می خواهد جواب بدهد . یک دانشگاه در این دو بخش داریم . مهمانان می آیند . ان شاءالله با اقدامات حضرت عالی اقدام و عمل . دو سال است که گفتیم گرچند عزیزان راه مان در مورد راه دابودشت بسیار محبت کردند ولی مردم منتظر هستند ان شاءالله با کیاست شما حل شود و البته جاده هم درست می شود استاندارد نه اینکه بعد از چند مدت خراب بشود مثل شهر دابودشت که چاله و چوله داشته باشد.
ان شاءالله به بخشداری دشت سر هم عنایت داشته باشید و در انتخاب بخشدار دشت سر تسریع گردد .
از عنایت و مرهمت همه نمازگزاران عزیز تشکر می کنم  و از حضور سبز و زیبای همه ی شما سروران عزیز و ارزشمند سپاسگذارم .

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.