پایگاه تحلیلی خبری مازندرانه

به قلم سارا احسانى؛
بدون بند پ صاحب کار شوید
امروزه اغلب افراد از عنصری به نام پارتی‌بازی در بازار، شرکت‌ها، سازمان‌ها و بالأخص ادارات و ارگان‌های دولتی گله‌مندند و معتقدند این روش که تقریباً در ۱۰۰% مواقع راهگشای بسیار قدرتمندی برای افراد خاص است موجب نابرابری و بی‌عدالتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مازندرانه /  

امروزه اغلب افراد از عنصری به نام پارتی‌بازی در بازار، شرکت‌ها، سازمان‌ها و بالأخص ادارات و ارگان‌های دولتی گله‌مندند و معتقدند این روش که تقریباً در ۱۰۰% مواقع راهگشای بسیار قدرتمندی برای افراد خاص است موجب نابرابری و بی‌عدالتی می‌شود. پارتی‌بازی درواقع، استفاده از افراد بانفوذ در سازمان مورد نظر است و در مقابل مجبور به پرداخت پول، سمت و یا رساندن منفعتی شخصی به همان فرد بانفوذی هستید که انجام کارتان و رسیدن به هدفتان به او بستگی دارد. این یک نوع ارتباط است که در انظار عمومی نامناسب و غیراخلاقی محسوب می‌شود اما بسیار شایع است و در بسیاری از مواقع، مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار می‌گیرد بالأخص در ادارات، سازمان‌ها و اماکن دولتی.

نوع دیگری از ارتباط نیز وجود دارد که به شبکه‌سازی معروف است و مدرسین و اساتید آن را به‌صورت علم و مهارت کارگاهی درآورده‌اند و حتی کلاس، کارگاه و سمینارهایی را نیز در این رابطه تدوین کرده‌اند که در آن‌ها به علاقه‌مندان به این مهارت روش‌های ارتباط صحیح را می‌آموزند. مهارت شبکه‌سازی و پارتی‌بازی مثل دو لبه یک شمشیر هستند. درحالی‌که بسیار شبیه هم‌اند باهم فرق دارند و نکات بسیار ریزی وجود دارد که آن‌ها را از هم تشخیص دهید.

در شبکه‌سازی ارتباطی میان دو طرف شکل می‌گیرد که دارای منافع دوطرفه و مثبت است. بگذارید کمی بیشتر شرح دهیم.

فرض کنید شما جوانی پرتلاش و صاحب مهارت هستید اما برای وارد شدن به عرصه صنعت موردنظرتان نیاز به حمایت یک فرد باتجربه و درعین‌حال سرشناس دارید. میان افرادی که می‌توانند به‌عنوان حامی و کمک‌کننده برای شما قرار بگیرند جست‌وجو می‌کنید و از میان آن‌ها یکی را انتخاب می‌کنید. دقت کنید که تا اینجای کار، نه شما آن فرد سرشناس را می‌شناسید و نه او شما را می‌شناسد و هیچ فرد دیگری هم برای اتصال این رابطه وجود ندارد. بنابراین اکنون هدف شما تعریف‌شده و مشخص است. اینکه شما می‌خواهید با آن فرد سرشناس ارتباط برقرار کنید تا از حمایت او در جهت پیشبرد اهدافتان کمک بگیرید و در مقابل منافع او را نیز تأمین کنید. نکته‌ای درباره تأمین منافع وجود دارد و آن این است که در شبکه‌سازی تأمین منافع دو طرف به شکلی صورت می‌پذیرد که علاوه بر اینکه دو طرف سود می‌گیرند بسیاری از افراد دیگر، مردم و حتی جامعه نیز در این ارتباطات منتفع خواهند شد زیرا این نوع همکاری‌ها غالباً در راستای اهدافی شکل می‌گیرد که خیر عمومی در آن است و یا افرادی سالم و اندیشمند در دو طرف رابطه قرار خواهند گرفت.

پس از روشن شدن هدف، نوبت به شناخت مخاطب می‌رسد. در این مرحله با استفاده ابزارهای شناخت مخاطب به بررسی دقیق و یافتن نشانه‌هایی بپردازید که بتواند موجب اتصال شما و طرف مقابل شود. این ابزارها می‌تواند کانال‌ها و شبکه‌هایی باشد که مخاطب در آن فعالیت دارد و روزمرگی‌هایش را در آن سپری می‌کند. برای مثال سایت، شبکه‌های اجتماعی، شماره تلفن همراه و یا دفتر کار، ایمیل، آدرس محل کار و مواردی مشابه.

شما می‌توانید با تحلیل و بررسی این منابع اطلاعاتی به علاقه‌مندی‌ها، ویژگی‌ها و حساسیت‌های مخاطب دست‌یابید و پس‌ازآن با استفاده از بهترین راهکار جهت ارتباط با وی اقدام نمایید.

مرحله بعدی بررسی دقیق ویژگی‌ها، مهارت‌ها و خصایص خودتان است. یعنی دقیقاً باید چیزی را در خود بیابید که با علاقه‌مندی‌های شخصیت موردنظرتان تطبیق داشته باشد طوری که بتواند در یک راستا قرار بگیرد و در صورت برقراری ارتباط برای او جلب‌توجه کند.

سعی کنید ویژگی‌ای را در خود انتخاب کنید که برای شخصیت موردنظرتان جلب‌توجه کند برای این کار باید به آخرین پست‌ها و علاقه‌مندی‌های منتشرشده از طرف ایشان توجه کنید و یا به کارهای نیمه‌تمام و پروژه‌های رهاشده او تمرکز کنید و سعی کنید کمکی برای انجام کارهای نیمه‌تمامش باشید.

یادتان باشد در این نوع ارتباطات باید کاملاً صادق و شفاف باشید و از منفعت‌طلبی و سودجویی دوری‌کنید.

نکاتی که تا الآن مطرح شد راهکارهای اولیه و اساسی در برقراری ارتباط با اشخاص سرشناس است اما به‌جرئت می‌گویم که مهم‌ترین آن‌هاست. در مقاله های بعدی آموزش این مبحث را ادامه خواهیم داد.

به قلم سارا احسانى

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.