پایگاه تحلیلی خبری مازندرانه

نقال آملی در گفتگو با مازندرانه مطرح کرد;
برای نقالی باید چیزی در چنته داشت/دیگران از کاه کوه و ما از کوه کاه می سازیم
جواد آقاپور نقال آملی گفت: مادر حکیم ابوالقاسم فردوسی (بانو گردویه زهرا) مازندرانی است و ما بایستی مدعی باشیم، زیرا دیگران از کاه کوه می سازندو ما از کوه کاه، و نمونه اش را می توان به آرش کمانگیر اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مازندرانه /  

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مازندرانه با نقال و پرده خوان مازندرانی مرشد جواد آقاپور که حدود بیست سال در عرصه نمایش ،تئاتر و شبیه خوانی فعالیت دارد، گفتگویی انجام داد که مشروح آن به شرح ذیل است.

وی از ورود خود به رشته نقالی و پرده خوانی گفت: وقتی کارهای مرحوم مرشد ترابی (پدر نقالی ایران) را دنبال می کردم ،از دیدن اجراهای زیبا و حرفه ای ایشان انگیزه ای در من ایجاد شد تا وارد این حرفه شوم.

آقاپور ادامه داد: چون کارهای نمایشی و تعزیه را به صورت حرفه ای اجرا می کردم، گفتم پس می توانم وارد این حرفه شوم، اما وقتی جلوتر رفتم و تخصصی تر با این حرفه روبرو شدم فهمیدم که دنیای نقالی با آنهابسیار متفاوت است ؛ چرا که نقالی یک هنر دیگر است. متفاوت با دنیای تئاتر و تعزیه و باقوانین خاص خود.

نقال آملی افزود: اینطور نیست هرکسی یک چوبدستی(منتشا) دست بگیرد و بگوید من نقال هستم و به قول استادم مرشد حسن بیگی که زحمات بسیاری برای من و امثال من در جهت زنده نگه داشتن هنر نقالی کشیدند، باید چیزی در چنته داشته باشیم و به راستی که چنین است.

وی افزود: به عقیده من اگر نقالی خوب و زیبا اجرا شود ،در مخاطب تاثیر خواهد گذاشت. شاید یکی از علت هایی که امروزه در مازندران از این هنر حمایت نشده است، نبود اجرای خوب و زیبا است.

هنرمند آملی افزود: خوبی نقالی و همچنین داستانهای شاهنامه در این است که در تمامی زمینه ها ورود پیدا کرده است و مازندران که مهد آیین های زیبا و کهن است ، می توان هر روز، هفته و ماه برنامه ای با محوریت همان ایام و با پیام های خوب برای مخاطب اجرا کرد ولی افسوس که مسئولین حمایتی نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته جالب در این است که مادر حکیم ابوالقاسم فردوسی (بانو گردویه زهرا) مازندرانی است و ما بایستی مدعی باشیم، زیرا دیگران از کاه کوه می سازندو ما از کوه کاه ،نمونه اش را در آرش کمانگیر (آملی مازندرانی) داریم،که در شهرهای دیگر غیر آمل پررنگ تر دیده می شود.

آقاپور در ادامه افزود: در اجرای نقالی چون داستان های حماسی ،از پهلوانان، شیرمردان و شیر زنان ایران زمین سخن گفته می شود؛در روح و جسم و جان مخاطب و بیننده می نشیند و این تاثیر را من در آخر اجراهایم میبینم و لذت میبرم.

وی در پایان گفت: امید است مسولین، خصوصا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه بیشتری به این هنر فراموش شده داشته باشد.

دریغ است ایران چو ویران شود                               کنام پلنگان وشیران شود.

خبر: سحر صالحی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.